1901년 청나라 정부는 과거시험 중의 팔고문을 폐지하기로 선포하였으며 이는 청나라 말기 교육개혁이 정식으로 시작됨을 의미하였다. 이러한 과거시험의 변화에 적응하기 위하여, 과거를 준비하는 유생들은 부득이하게 새로운 지식을 공부하고, 당시 사회의 상황과 문제를 이해하였다. 이러한 조치는 과거를 준비하는 유생들이 본래 갖고 있었던 지식구조를 타파하는 것이었으며, 그들로 하여금 이전의 밀봉상태에서 뛰쳐나오게 끔 하였다. 새로운 책을 읽고, 서양의 학문을 공부하고, 신식학당을 다니면서 새로운 교육을 접하는 것은 당시 유생들에게 하나의 새로운 유행이었다. 이러한 과정 중에서 청나라 말기 사회의 교육 관념이나 사람들의 교육에 대한 태도 역시 중요한 변화가 일어났으며, 이는 청나라 말기의 교육 개혁이 중요한 성과를 거둘 수 있었던 기본 조건 중에 하나였다.
In 1901, the Qing government announced that abolishing eight-part essay in the imperial examination .it marked the beginning of education reform in late Qing dynasty. In order to adapt this change of the imperial examination, the general scholars have to learn new knowledge, study currrent social situation, which made them change their knowledge structure and get rid of isoation. Reading new book, learning western knowledge and accepting new-type schools become fashions in the scholars at that time. In this course, great change occurred on the ideas of education and attitude to education of the people, which was one of the basic conditions of making the education reform at the beginning of 20th cetury performance smoothly.