본 논문에서는 무선전력전송의 철도차량 적용에 있어 케이블 내압특성을 고려한 설계 및 내압 측정 실험에 관한 내용을 제시하도록 한다. 대전력 무선전력전송 시스템은 케이블에 많은 전류가 흐리게 되고 또한 케이블 끝단에 전압이 높게 형성이 되어, 잘못된 설계는 절연파괴로 나타나 시스템의 손상 및 안전사고의 위험을 가져올 수 있다. 따라서 송신코일 및 픽업을 설계하는데 있어 내압특성을 정확히 예측을 하고 올바른 케이블을 사용하는 것이 필요하다. 무선전력전송의 내압이 약화될 수 있는 부분에 대해서 제시하도록 하며 실제 케이블의 내압특성을 측정하여 절연파괴가 일어나는 전압을 제시하도록 한다.
This paper proposes design of the transmitting cable and a measurement method of the voltage endurance for the high power Wireless Power Transfer(WPT) system of the railway applications. High voltage at the end of the transmitting cable can caused by the high current in the cable or incorrect design of the cable topology. This voltage makes dielectric breakdown, damage of the system and safety accident. Therefore it is important to predict the voltage of the cable and use the correct cable which can withstand the voltage of the cable when we design the transmitting coil. Weak positions for the voltage endurance of the transmitting coil is proposed and the dielectric breakdown voltage is measured for the three cables those are used in the high power WPT systems.