이 논문은 실제 수행의 측면에서 다섯 가지 장애의 이해에 초점을 두었다. 수행을 방해하는 장애는 무수히 많은 것들이 있지만, 감각적 욕망, 성냄, 혼침과 졸음, 들뜸과 회한, 회의적 의심은 경전을 통해 나타나는 대표적인 장애이다. 이러한 다섯 가지 장애에 대한 올바른 이해가 없이는 수행자는 수행을 하기가 쉽지 않을 뿐만 아니라, 일상을 살아가는 사람들도 평온함을 기대할 수도 없는 괴로운 삶을 살게 된다. 다섯 가지 장애는 고요함을 목적으로 집중을 계발하는 사마타 수행과 내적통찰로 지혜를 계발하는 위빠사나 수행을 방해하는 오염원(kilesa)이다. 초기 경전(P?li-Nik?ya)은 이 장애들을 제거하지 못하면, 첫 번째 선정(初禪定)에 이를 수가 없다고 설명하고 있다. 또한 다섯 가지 장애는 『대념처경(M?hasatipatth?na sutta)』의 법념처(法念處, dhamm?nupassan?)에서 번뇌의 구성요소일 뿐만 아니라 수행을 통하여 관찰해야 할 대상으로도 나타나고 있다. 그리고 『청정도론』과 『아비담맛타 상가하』는 실 수행인 사마타와 위빠사나를 통해 다섯 가지 장애를 제시함과 아울러, 그에 따른 장애 소멸의 방법론을 구체적으로 설명하고 있다. 논서에서 다섯 가지 장애는 탐진치(貪賑癡) 삼독(三毒)을 수반하며, 계ㆍ정ㆍ혜 삼학(三學)과 사마타와 위빠사나를 장애하는 번뇌로 구체화 된다. 이와 더불어 계(戒)와 팔정도를 잘 지니고, 오력으로 매진하며 그리고 깨달음의 구성요소인 칠각지를 이치에 맞게 숙고하고, 마음 챙김을 잘 확립하여야 한다. 그렇게 함으로써 다섯 가지 장애는 완전히 소멸된다. 이와 같이 수행자는 장애의 제거와 더불어 사마타를 통한 위빠사나의 지혜 계발로 성인의 경지를 증득하고 구경에는 아라한이 되어 완전히 해탈하게 된다. 다시 말해, 다섯 가지 장애는 사마타와 위빠사나 수행에 모두 장애로써 나타나며, 두 가 지 수행을 통해 모두 극복될 수 있는 것들이다. 수행의 시작에서부터 성인의 과(果)에 들기까지 끊임없이 나타나는 장애는 수행에 있어 아마도 가장 커다란 어려움일 것이다. 하지만 이러한 문제는 극복될 수 있다. 따라서 다섯 가지 장애의 의미와 시대적 이해 그리고 사마타와 위빠사나를 통한 다섯 가지 장애의 수행적 위상에 관한 연구는 수행자가 장애를 이해하고 원만하게 수행해 나갈 수 있는 터전을 마련하는 계기가 된다.
This paper focuses on understanding of 'the Five Hindrances(panca-n?vara??)' arisen during meditation practice. There are many kinds of hindrances during meditation practice. Among them the Five Hindrances, namely, sense pleasure, ill-will, sloth and torpor, agitation and worry, doubt are typical ones which appear in P?li-Nik?ya. Without understanding the Five Hindrances, meditative people would have difficulties in practice and ordinary people would suffer from non-tranquility. The Five Hindrances are passions(kilesa) which hinder Samatha, the practice for developing concentration aimed at attaining calmness and hinder Vipassan?, the practice for developing wisdom through insight. According to P?li-Nik?ya, one cannot reach the first stage of meditation (pathamajjh?na), without getting rid of these hindrances. In the Dhamm?nupassan? of 『M?ha-satipatth?na sutta』, Five Hindrances are shown as objects to be observed through practice as well as components of passions. In the 『Visuddhimagga』 and 『Abhidhammatthasa?gaha』, how the Five Hindrances are arisen during Samatha and Vipassan? meditation are shown. And there are the concrete methods for cessation of hindrances suggested. According to Abhidhamma Texts, the Five Hindrances bring about the three poisons: Greed(lobha), Anger (dosa), Ignorance(moha) as well as hinder the threefold learning: Discipline (s?la), Mental clarity(sam?dhi), Wisdom(panna). For the complete cessation of the Five Hindrances, it is essential to keep the Discipline(s?la). Next, one should try to get the Noble Eightfold Path(a??ha magga?ga), the Five Powers (panca bala) and contemplate the Seven Factors of Awakening(satta bojjha?ga), keeping Four Awakenings of Mindfulness(catt?ro satipa??h?na). This way one reaches the first stage of meditation through Samatha and then becomes Arahat through wisdom of Vipassan?, Finally, one gets to complete realization of liberation(nirv?na).