불교신자가 되기 위해서는 삼귀의를 표명하고 오계의 수지를 서원해야 한다. 이 가운데 오계, 즉 불살생 ․ 불투도 ․ 불사음 ․ 불망어 ․ 불음주는 재가신자가 올바른 삶을 실천하며 살아가는데 꼭 필요한 다섯 가지 내용으로 구성되어 있다. 그런데, 사회생활을 하는 재가신자가 오계를 모두 실천하는 것은 쉽지 않다. 이러한 어려움 때문인지 한국불교계에서도 오계실천을 부담스럽게 느끼는 재가신자들이 많으며 부분수계를 허용하자는 의견이 나오기도 한다. 부분수계 문제에 대해서는 부파불교 문헌을 통해서 확인해 볼 수 있다. 부파불교 당시의 부분수계 논쟁은 재가신자의 율의 획득과 관련이 있다. 부파불교 당시 율의 획득과 관련해서 일부 논사들 사이에 오계 분수로 인한 율의 획득 가능성 여부에 대한 논쟁이 나타난다. 바로 부분수계를 통한 율의 획득을 주장하는 경량부와 이를 인정하지 않는 설일체유부간의 논쟁이다. 경량부는 붓다가 설한 ‘다양한 분행우바새’를 근거로 오계의 부분수계가 가능하며, 또한 율의가 획득된다는 주장을 한다. 경량부가 부분수계 허용의 근거로 주장하는 ‘다양한 분행우바새’는 『증일아함경』 「성문품」에 나오는 구절로 붓다가 우바가니장자에게 오계의 실천에 대해 설명하면서 계를 실천하는 ‘다양한 분행우바새’에 대해 설법한 구절이다. 우바가니 장자에게 설법한 후, 붓다는 비구들에게 불교에 귀의하려는 자에게 오계를 주는 방법에 대해 설명한다. 증일아함경「성문품」에 의하면, 붓다는 비구들에게 오계를 줄 때 ‘실천 가능한 것은 지니고, 그렇지 못한 것은 봉하라’고 설하고 있다. 즉, 계사인 비구는 귀의자에게 오계를 모두 주지만, 오계 중에서 실천 불가능한 것은 봉하라는 것이다. 따라서 경량부가 부분 수계의 근거로 삼고 있는 ‘다양한 분행우바새’에 관한 구절은 붓다의 가르침을 잘못 이해한 결과라고 생각된다. 다만, 오계를 봉하는 이가 계사인지, 수계자 인지는 명확하게 나타나지 않지만, 이러한 구절이 오계의 부분수계를 합리화시킬 수 있는 근거는 될 수 없을 것이다. 오계는 지킬 수 있는 것만을 선택해서 수계하는 부분수계가 아닌, 오계를 모두 받아 실천할 수 있는 것은 실천하고, 실천할 수 없는 그 외의 계는 봉해서 지니는 것이 올바른 수지법이라고 생각된다.
To become a Buddhist, one needs to express the intention to abide by the Three Pillars of Faith and vow to stand by the pañca-sīla (Five Precepts). The pañca-sīla comprises five instructions essential to a lay Buddhist’s practice of the proper way of life - refrain from (1) destroying living creatures, (2) taking what is not given, (3) sexual misconduct, (4) incorrect speech, and (5) intoxicating drinks and drugs. Yet, it is not easy for lay Buddhists to practice all of the pañca-sīla in their social lives. Because of this difficulty, many lay Korean Buddhists feel the practice of pañca-sīla to be burdensome, leading to the emergence of the standpoint of allowing partial accommodation of the precepts. The issue of this partial accommodation of the precepts can be found in the literature of Mahayana Buddhism. The argument of partial accommodation of the precepts at Mahayana Buddhism was related with the keeping of saṃvara. In doing so, arguments emerged among some theorists regarding the possibility of keeping saṃvara through partial accommodation of pañca-sīla. In other words, partial accommodation was explained in the context of keeping of saṃvara, and there occurred the argument between Sautrāntika arguing in favor of keeping of saṃvara by partial accommodation of the precepts and Sarvāstivādin negating it. Sautrāntika, based on diverse ekadeśakarin (Upasaka who undertakes to practice only a single rule), argued that partial accommodation of the precepts was possible along with keeping of saṃvara. “Diverse ekadeśakarin”—argued as the ground for permitting the partial accommodation of the precepts by Sautrāntika—were the words appearing at “Srāvaka” of "Ekottaragama-sutra" in which Buddha explained to disciple Ubagani about practice of pañca-sīla, especially diverse ekadeśakarin as a way to practice precepts. After preaching, Buddha explained to Buddhist monks methods of giving pañca-sīla to those wishing to devote to Buddhism. According to “Srāvaka” of “Ekottaragama-sutra,” as Buddha instructed pañca-sīla to monks, he preached “Keep what you can practice, and seal what you cannot.” That is, monks can give pañca-sīla to those wishing to devote themselves to Buddhism but seal what they cannot practice of pañca-sīla. Therefore, the term diverse ekadeśakarin is believed to be the outcome of having misunderstood the teachings of Buddha. Though it is not clear whether those sealing pañca-sīla were givers or receivers of precepts, this term cannot be the ground to justify partial accommodation of the precepts of pañca-sīla. This study believes the right way is to practice what people can practice and seal what they cannot by embracing all of pañca-sīla in the first place, instead of partial accommodation of the precepts by choosing what can be practiced.