메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
서강대학교 법학연구소 서강법률논총 서강법률논총 제4권 제1호 (통권 제7호)
발행연도
2015.2
수록면
155 - 184 (30page)
DOI
10.35505/slj.2015.02.4.1.155

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It’s hard to reconcile what people want with what the representatives do under the representative democracy. Therefore, the article 50 of the Constitution of Korea says, “Sessions of the National Assembly shall be open to the public.”, which means that the proceedings of the review of legislative bills should be open to the public. This is to realize responsible politics through monitoring and criticism by the people, making all the procedures transparent.

The principle of open sessions of the National Assembly has been in the Constitution since 1948. From the 6th National Assembly, the committees took over the review of the legislative bills which used to be dealt in the Assembly Plenary Session. After then, there have been some controversies over the meaning of the article 50 of the Constitution, especially whether the “Sessions of the National Assembly” should cover the subcommittee sessions or not. Even though it is now considered as common view that the sessions of the article 50 of the Constitution should include the subcommittee sessions, there still is a problem. The article 57 of the National Assembly law says, “Sessions of the subcommittees shall be open to the public. Provided, That when there is a decision, they may be closed.” This results in a wide range of the congressional autonomy, which can lead to the invasion to the rights-to-know of the people and make the principle of open sessions of the National Assembly nothing but a name.

First of all, this study is going to explore the committee system and the subcommittee system of Korea and the United States, analyzing out political reality that the principle doesn’t work properly. It will be followed by the meaning and history of the principle of open sessions of the National Assembly in Korea and the Constitutional Court’s decision related to this principle. Finally, it is going to make the reasons clear why the sessions and the minutes of the subcommittees should be open to the public, after an overview of other country’s legislation.

목차

I. 서론
Ⅱ. 위원회 제도
Ⅲ. 의사공개의 원칙
Ⅳ. 개선점
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 헌법재판소 2000. 6. 29. 선고 98헌마443,99헌마583(병합) 전원재판부

    가. 헌법 제50조 제1항은 "국회의 회의는 공개한다"라고 하여 의사공개의 원칙을 규정하고 있는바, 이는 단순한 행정적 회의를 제외하고 국회의 헌법적 기능과 관련된 모든 회의는 원칙적으로 국민에게 공개되어야 함을 천명한 것으로서, 의사공개원칙의 헌법적 의미, 오늘날 국회기능의 중점이 본회의에서 위원회로 옮겨져 위원회중심주의로 운영되고 있는

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2009. 9. 24. 선고 2007헌바17 전원재판부

    가. 헌법재판소법 제68조 제2항의 헌법소원은 법률의 위헌여부심판의 제청신청을 하여 그 신청이 기각된 때에만 청구할 수 있는 것인데, 청구인들은 위헌제청신청을 함에 있어 국회법(1991. 5. 31. 법률 제4385호로 개정된 것) 제118조 제4항, `공공기관의 정보공개에 관한

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-360-001084315