메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최원희 (용문중학교) 김희숙 (한국교원대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제36호
발행연도
2015.7
수록면
363 - 383 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The ultimate goal of this study was to suggest educational implications for teaching English motion expressions in EFL setting. To achieve the goal, this study investigated Korean EFL learners’ ways of expressing Manner and Path when describing motion events in English. The participants in this study were 50 Korean middle school students, 50 high school students and 20 native speakers. For data collection, the students were given a translation task from L1 into L2, and the native speakers were asked to perform the preference judgement task. According to the data analysis, the findings showed that Korean learners prefer to follow Korean lexicalization patterns when expressing motion events in English. Also in describing the change of location of moving objects, they showed the tendency of adding extra verbs of motion instead of accumulating prepositional phrases. This could be explained by the characteristics in lexicalization patterns that Korean as verb-framed language usually encodes change of location on verbs, whereas English as satellite-framed language usually encodes it on particles or prepositions.

목차

1. 도입부
2. 이론적 배경 : 이동사건과 어휘화유형론
3. 실험의 실제
4. 연구 결과 분석 및 논의
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-001773003