중국 소비 시장이 전세계 패션 그룹들에게 매력적인 시장으로 대두되면서 현재 중국에 진출해 있는 한국 의복 기업들은 큰 위기에 봉착하게 되었다. 과거 글로벌 브랜드와의 경쟁이 아닌 중국 내수 브랜드와의 경쟁이라는 또 하나의 어려움이 제기되면서, 중국 시장에 기 진출한 한국 패션기업들은 중국 내수 시장에서 경쟁력 강화를 위한 상품 개발의 필요성이 더욱 적극적으로 대두되게 되었다. 이에 본 연구에서는 국내 거주기간에 따라 중국 여대생의 의복선호경향을 파악함으로써 한국 패션 기업이 중국 패션 시장 진출시 활용할 수 있는 기초 자료를 마련하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 문헌연구와 실증적 연구를 병행하였는데, 문헌연구에서는 관련 선행연구와 국내·외 신문(인터넷 신문 포함), 삼성디자인 넷, 한국패션협회 및 기타 한국무역협회, 한국섬유산업연합회와 같은 사이트에서 제시한 통계자료 및 각종 문헌 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. 실증적 연구에서는 국내에 거주 중인 중국 여대생을 대상으로 2013년 3월 01일 부터 2013년 3월 30일까지 의복 선호 경향을 조사하기 위해 설문지를 사용하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 21.0 통계프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 일원배치 분산분석, 카이제곱 검정으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 국내에 거주하는 재한 중국 여대생의 일반적 특성 중 인구통계학적인 특성을 살펴보면 이들의 출신지역은 화동지역이 가장 많았고 다음으로 화북, 동북 지역의 순을 보였다. 한국 거주 기간에 따라 1년 미만의 중국 여대생이 가장 많았으며 이들이 의복에 사용하는 월 의복 평균 지출비는 17만원이었다. 재한 중국 여대생의 거주기간 별 유행 선도력은 전체적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 거주 기간 별 중국 여대생의 의복 구매 시 중요하게 생각하는 의복 요인은 디자인, 가격, 소재, 색상, 브랜드, 사이즈, 무늬, 기타의 순을 나타냈다. 거주기간 별 중국 여대생의 의복 구매 시 선호 아이템은 의복에서는 코트와 티셔츠, 액세서리는 신발이 가장 높게 선호되고 있었다. 거주기간 별 중국 여대생의 의복 선호 소재에서는 면소재가 가장 선호되었지만 거주기간이 늘어날수록 소재에 대한 선호 경향이 다양해지고 있음을 파악할 수 있었다. 거주기간 별 중국 여대생의 의복 선호 색상은 Black, White, PB, R의 순으로 선호되고 있었는데, 의복색의 경우 선호색과 구입색은 대체적으로 일치하는 경향을 보임을 확인할 수 있었다.
As consumer market in China is getting fascinating market to worldwide fashion groups, Korean clothes companies in China are facing a big crisis now. As another difficulty was raised to be the competition with China domestic brands, not with global brands, Korean fashion companies which already entered into China domestic market need necessity of product development for reinforcing competitiveness. The purpose of this study is to prepare basic information that can be used as strategies for Korean clothes companies to enter to China clothes market by analyzing the tendency of clothes preferences in Chinese female university students in Korea according to the duration of residence period in Korea. The method of this study was combined with both literature research and objective research. The study was proceeded based on statistics and literature research suggested from previous research, domestic and foreign news papers, Samsung Design Net, Korea Fashion Association, Korea International Trade Association, and Korea Federation of Textile Industries. In objective research, the Chinese students living in Korea completed the questionnaires developed for the tendency of clothes preference from March 1st, 2013 to March 30th, 2013. The SPSS version 21.0 was used to analyse frequency, percentage, one-way ANOVA, and chi-square test. The result of this study is followed. The demographic characteristic of Chinese students studying in Korea is that they were from Southeast region the most, followed by North China region and Northeast region. The most frequent duration of residence period was less than 1 year and their monthly average expense for clothes was 170,000 won. The fashion leadership of Chinese students studying in Korea according to their duration of residence period shows significant differences. The most important clothes factors when buying them according to the duration of residence period was design, followed by cost, material, brand, size, pattern, and etc. The most preferred items when buying clothes according to the duration of residence period were coat and T-shirts and accessory was shoes. In case of material, the most preferred one was cotton, however, when the duration of residence period gets longer, the tendency gets diverse. The preferred colors were Black the most, followed by White, PB, and R, showing the tendency of correspondence with preferred colors and purchased colors.