국제결혼과 이주민의 증가는 국내에 다문화가정이라는 새로운 가족형태를 야기하였고, 이에 따라 다문화가정 학생 수도 꾸준히 증가하고 있다. 2014년 기준 전국의 다문화가정 학생이 전체 학생 수의 1%를 넘어섰고, 미취학 자녀 현황까지 고려하면 향후 3년 내에 다문화 가정 학생 수가 10만 명을 돌파할 것으로 예상된다. 그러나 학내에서 다문화가정 학생들은 교사 및 친구들과의 관계적 어려움, 차별로 인한 학업 중단율 증가, 언어적·정서적 어려움으로 인한 소극적 상호작용 등 문제점이 끊임없이 제기되고 있다. 따라서 다문화가정 학생들의 교우관계 형성을 위해서는 또래와의 활발한 교류가 이루어질 수 있는 프로그램과 이를 수반할 공간 환경이 갖추어질 필요가 있다. 물리적 환경은 사회적 상호작용과 학교적응에 긍정적인 영향을 미칠 수 있기 때문에 아동들의 특성을 고려한 공간조성은 학생들의 학교생활에 중요한 영향을 미칠수 있다. 특히 공용공간은 또래문화의 활동적인 공간을 통한 상호작용의 장임과 동시에 사회화가 이루어질 수 있는 공적공간으로 일반학생과 다문화가정 학생에게 자연스러운 커뮤니케이션 공간이 될 수 있다. 연구 범위는 다문화교육 우수학교로 선정된 초등학교 5곳을 선정하고 학교의 공용공간으로 복도, 계단, 홀을 대상으로 하여 교우관계 형성에 관해 교육, 대화, 놀이로 구분하여 조사하였다. 조사에 따른 결과는 다음과 같다. 교우관계 형성을 위해 가장 많이 활용되고 있는 공간은 복도였으며, 다음으로는 계단, 홀 순으로 나타 났다. 교우관계 형성은 교육을 통한 방식이 가장 많이 나타났지만 방법이 국한되어 있었고, 상대적으로 대화, 놀이방식은 부족함을 알 수 있었다. 복도는 세면대, 미술관 조성 등 교우관계 형성을 위한 별도의 활동 환경 조성이 되어있는 곳도 있었지만, 대부분은 단순히 게시물을 이용한 다문화이해 교육과 학생들의 작품 전시를 활용하고 있었다. 그러나 복도는 학교 내 아이들의 이동공간이자 만남이 활발히 이루어지는 공간이므로, 단순히 교육적으로만 이용되는 것이 아니라 퍼즐 놀이, 블록 맞추기 등 놀이요소를 도입한다면 자연스럽게 놀이학습활동이 이루어질 뿐만 아니라 학생들이 머물게 되면서 대화를 통한 공감대, 신뢰도가 형성될 것으로 사료된다. 한편, 홀은 복도와 마찬가지로 대부분 학생들의 작품을 전시하거나 게시물을 이용한 교육이 이루어지고 있었다. 그러나 학교공간에서 홀은 실내에 들어와서 가장 먼저 접하는 공간이고, 출입, 휴식, 대기, 커뮤니티를 위한 정적 성격의 공간이므로 놀이요소보다는 전시·교육공간을 제공하여 다문화에 대한 이해를 돕도록 고려해야 한다. 계단은 단을 오르면서 학습할 수 있도록 표찰을 통한 간단한 언어 교육이 이루어지는 소극적 사용이 나타났다. 그러나 보다 적극적 활용이 필요하다. 이를 위해서는 전체적인 그래픽 디자인이나 색을 이용하여 다문화에 대한 학습이 놀이행동과 함께 자연스럽게 이루어질 수 있도록 해야 하며, 계단참에 대화를 위한 휴게시설을 두어 공간의 이용도를 높이도록 고려해야 한다.
Increases in international marriages and immigrants have created new multi-cultural family types, therefore, the number of students from multi-cultural families is steadily increasing. As of 2014, the number of the students from multi-cultural families nationwide exceeded 1% of the entire number of students in our country, and in consideration of children not attending school, it is estimated that the number of students from multi-cultural families will be more than 100,000 in three years. However, problems such as difficulties in relationships with teachers and friends, increase dropouts caused by differentiation and negative interactions due to linguistic and emotional difficulty continuously occur. Therefore, for the adaptation of the students from multi-cultural families to school life, programs which facilitate active exchanges with peers and a spatial environment that accommodates them should be prepared. As the proper physical environment can have a positive influence on social interaction and school adaptation, space creation that considers the characteristics of students can have an important influence on school life. In particular, as public space is a field for interaction through active exchanges with peers, it can be a space for natural communication for students from multi-cultural families. Therefore, the aim of this study is to investigate the current status of how public spaces in schools has been used to help form good relationships in students from multi-cultural families. For this study, five elementary schools which were designated as good examples of multi-cultural education were selected and passages, stairs and halls as public spaces of schools were classified into spaces for education, conversation and for playing games. The results show the following: The space which was most frequently used for friendship was passages followed by stairs and halls. Associations were usually made through education, but the methods to form them were limited, and conversation and game playing opportunities were insufficient. Some passages had additional elements such as washstands and art galleries to encourage activities, but they were used to provide education for understanding other cultures or to exhibit artistic works by students. However, as passages were spaces for transfer or the active gathering of students, they should be designed to facilitate learning through playful elements such as puzzles and blocks. these elements encourage them to form sympathy and reliability through conversation when young children stay and play there, if they are used, learning through playing activities can be naturally achieved. Meanwhile, halls are designed to exhibit works by students or provide education using the material displayed. However, they are the first thing seen when students enter and are characterized with a stationary nature, the space should be designed for exhibition and education to help understanding multi-cultural families rather than game playing elements. Stairs were passively used to show flash cards for language education when students go up and down them, but it is suggested that they could be more actively used. For this, graphic designs or colors should be used for natural learning about other cultures along with game areas and a lounge should be designed at landings to create a place for communication between students.