본 연구는 다양한 시장의 환경과 기업이 보유한 자원의 제약 속에서 중소기업의 신제품 개발 전략, 신제품 개발과정과 조직적 요인들이 성과에 미치는 관계를 실증적으로 분석하여 학문적인 기여와 함께 정책적이고 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위하여 기존에 수행된 다양한 선행연구를 검토하고 실증문헌에 대한 리뷰 및 메타분석 문헌을 종합적으로 정리하였다. 실증연구 중에서 신제품 개발의 핵심성공요인(critical success factor)을 탐구한 연구들을 분석하였으며 본 연구의 핵심주제인 중소기업에 관련된 연구, 한국적 맥락을 포함하는 연구를 중심으로 실증문헌을 재정리하였다. 이를 토대로 중소기업의 신제품 개발 성과결정요인을 분석하기 위한 연구 모형을 도출하고 기존 선행연구를 참조하여 설문지를 작성하였다. 설문조사는 기업담당자에게 유선 전화를 통하여 사전에 설문에 대한 의향을 조사하고 메일로 조사를 진행하였다. 설문조사를 통하여 기업이 수행한 신제품 개발프로젝트의 성공과 실패 요인에 대하여 쌍으로 비교된 자료를 수집하였다. 분석방법은 신제품의 성과와 다양한 요인들 간에 상관분석, 성공과 실패 프로젝트의 성공요인에 대한 차이분석, 회귀분석 등을 실시하여 핵심성공요인을 도출하고 기존의 연구결과와 비교하였다. 실증분석을 바탕으로 확인된 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 기업규모에 관계없이 제품의 경쟁우위, 개발과정, 그리고 개발과정의 이후 단계인 시장출시 노력 등이 성공에 매우 높은 영향관계를 가지는 것을 확인할 수 있었다. 중소기업의 경우 개발과정의 이후단계인 시장출시 노력이 성공에 매우 높은 영향관계를 가지고 있었다. 둘째, 기존연구에서 확인된 바와 같이 시장 환경의 요인은 상관관계 분석이나 성공과 실패간의 차이검증 결과 성공과 실패를 결정하는 주요한 요인이 아닌 것으로 나타났다. 즉 시장경쟁정도가 성과에 직접적으로 영향을 미치기 보다는 다른 변수들과의 상호작용을 통하여 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다.. 셋째, 기업유형별로 성공과 실패에 영향을 주는 핵심요인에 많은 차이를 확인할 수 있었다. 중소기업의 경우 성공에 가장 중요한 요인으로 출시노력을 꼽을 수 있었으며 신제품 개발과정의 능숙함, 신제품의 경쟁우위, 신제품의 속성, 개발부서간 의사소통 수준 등은 중소기업의 유형에 따라 다른 결과를 보였다. 결론적으로 중소기업에 중요한 요인을 종합하여 보면 중견․대기업과 비교하여 시장의 출시노력이 가장 중요한 요인으로 확인되었으며 이외에 일반 중소기업의 경우 신제품의 특성이나 아이디어의 속성 등이 중요하고 혁신형 중소기업의 경우 신제품 개발부선 간 의사소통이 중요한 요인임을 알 수 있다.
We examine the relationship between new product performance and strategy, process and organizational factors in Korean SMEs with relatively limited resources under a variety of market environment. This paper provide a comprehensive review of existing literatures in the field of new product development including empirical research related to critical success factors (CSFs) of new product development. According to existing researches, some determinants in new product performance are common but there are contextual factors depending on phases of industrial development, social and cultural factors. There are also differences between SMEs and large firms in several areas of new product development. Despite the fact that most NPD researches have examined the process only in large firms in developed countries, it is meaningful to examine the critical success factors for new product development in Korean SMEs. Using a refined classification of antecedents of new product performance in Korean firms, a research model was developed. Our model includes thirteen factors related to five categories (market, firm strategy, product, development process, organization). Based on the model, we developed an 12-page long questionnaire, containing more than 70 items. We selected several firms and carried out pilot test to confirm the consistency. The data for this study were collected from a survey of 164 Korean firms. The firms range in size from fewer than ten to over 300 employees. They mainly operate in the chemical and allied products, electronic sector, industrial and commercial machinery, and transportation equipment sectors, developing and manufacturing a variety of products from completely integrated systems to discrete components. CSFs of new product development in these firms derived from bivariate correlation analysis, paired difference tests between successful products and unsuccessful products, and multiple regression analysis. The results was also compared previous existing researches. The main findings from empirical results are as follows. First, regardless of firm size, product advantage, proficiency in development process, and market launch effort are very important determinants in new product performance. Among those things, market launch effort appears to be a main factor of new product success in SMEs. Second, an environmental factor such as market attractiveness is not critical to the new product success but there are interaction effects with other variables. Third, there are differences in critical factors according to types of firm. In case of small firms the most important factor is market launch effort. Proficiency of the formal new product development activities, product advantage, product characteristics, and cross-functional interfaces are also correlated to success of new product but the effects are different according to types of firms. In conclusion, market launch effort is identified as the most important factors in Korean SMEs compared to large firms . In addition to that, in case of non-innovative SMEs the nature of new product idea and general characteristics of new product are important. On the contrary, communication between new product development teams (cross-functional interface) are important determinants in innovative SMEs (Inno-Biz). This study contributes to research by deepening understanding of critical success factors for new product development. The empirical findings also have important managerial and policy implications. Because SMEs can have fewer marketing capabilities, more effort and resources need to be devoted to marketing-related activities. For government policy-makers, marketing assistance or market research support is needed to help innovating SMEs.