본 연구는 공급자 관점에서 관계적 자본과 CSR 이행의지가 지속가능 SCM 성과에 미치는 영향 정도를 분석하고자 연구모형을 제시하였다. 또한 파트너십의 정도에 따라 파트너십이 높은 집단과 낮은 집단으로 구분하여 조절효과를 분석하였다. 본 연구모형의 가설검증을 위해 국내 원청기업 및 1․2․3차 협력업체 구매/물류/자재담당 관리자를 중심으로 자료 수집을 하였으며, 304개 응답 자료를 본 연구 분석에 사용하였다. 분석결과 관계적 자본은 CSR 이행의지에 정(+)의 영향을 미치고, CSR의 경제적 · 윤리적 · 법률적 책임이행의지는 지속가능 SCM 성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 CSR의 윤리적 책임이행의지는 지속가능 SCM 성과의 환경적 성과에 통계적으로 유의하지 않은 것으로 분석되었다. 조절효과 분석결과, 파트너십의 정도에 따라 CSR 이행의지와 지속가능 SCM 성과와의 관계에는 차이가 있는 것으로 분석되었다. 즉, 협력업체와의 정보공유, 협업 수준 등은 협력업체의 역량에 따라 다르게 적용될 수 있기 때문에 CSR 이행의지는 파트너십의 정도에 따라 지속가능 SCM 성과 향상에 차이가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구결과를 종합적으로 살펴볼 때, 기업이 경쟁력을 확보하기 위해서는 사회적 구조 내에서 기업간 협력을 통해 경제생태계를 보호하고 같이 공존할 때 기업의 경쟁력을 확보할 수 있다. 또한 경제생태계 구성원들의 이해관계를 존중하고 기업은 사회구성원들에게 신뢰를 구축해야 만 생존할 수 있다. 본 연구는 다음과 같은 학문적 시사점을 제공한다. 사회적 자본 구축은 CSR 이행을 위한 전제조건으로 외형적인 사회적 책임 이행보다는 이행을 증진 실천할 수 있는 생태계를 구축해야 된다. 지속가능 SCM을 통하여 기업은 협력업체 간 신뢰구축 및 상호협력, 가치 창출, 윤리적 경영 등 CSR 이행을 위한 실질적이고 실천 가능한 전략적 방안을 강구해야 된다. 또한 지속가능 SCM 내에서의 기업 간 실천적 전략방안을 기업의 특성에 맞게 도출하여 협력기업 간 상생할 수 있기를 기대한다.
Many factors (economic, ethical and legal) impact a firm’s commitment willingness to undertake Corporate Social Responsibility (CSR). CSR in the field of supply chain management (SCM) are commonplace, but their measured success does not frequently appear in the literature. The complexity of potential relationships in supply chain organizations has made researching connections between CSR and sustainable supply chains difficult. As the process of SCM flows through inter-firm cooperation, building partnerships within the supply chain is a critical factor for CSR and organizational performance. A firm’s CSR may drive to economic, environmental, and social achievements that improve the firm’s organizational performance by reducing total costs, improving quality, and enhancing corporate image with customer satisfaction. Further, understanding of social capital is necessary to create strategic plans for sustainable SCM. As social capital can promote positive CSR willingness through partners, the improvement of sustainable SCM performance with regard to CSR importance should differ based on the type of partnerships established. The purpose of this study is to examine the relevance of interrelationships among social capital, CSR commitment, and sustainable SCM. The research model is proposed that describes the influence of social capital accumulation in SCM on sustainable SCM performance through CSR commitment and partnership. This paper assumed that social capital accumulation affects CSR commitment and sustainable SCM performance. In addition, CSR commitment would differently affect sustainable SCM performance in accordance with the various types of partnerships. The hypotheses were tested using structural equation modeling with data collected from 304 companies. The results of the study support that the relational dimension of social capital is positively associated with CSR commitment. Also, economic, ethical, and legal responsibility commitment of CSR are positively associated with constructs of sustainable SCM performance. However, ethical responsibility commitment of CSR is not related to environmental performance of sustainable SCM. Results show the moderating effect of partnership influence the relationships between CSR commitment and sustainable SCM performance. The results of the study suggested that the relational dimension of social capital is a prerequisite for CSR commitment, which is the foundation for sustainable SCM performance. Also, the degree of information sharing and collaboration with vendors may vary according to vendor competencies. Thus, improvement in sustainable performance of SCM with regard to CSR commitment may differ according to the degree of partnerships with other organizations. The contribution of this study to social capital accumulation as a prerequisite to CSR commitment for sustainable SCM performance was discussed. As social capital accumulation provides cultural and economic grounds for sustainability, cooperation becomes imperative for nurturing a sustainable business. As importance of partnerships to CSR commitment and sustainable performance of SCM, building long-term trust, share information, and determine the scope or type of cooperation with vendors. Therefore, through sustainable SCM firms can devise substantial and practical strategic plans for CSR commitment such as building trust among vendors, cooperation or collaboration, value creation, and ethics management.