메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대소설학회 현대소설연구 현대소설연구 제15호
발행연도
2001.12
수록면
355 - 376 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is an attempt to construct ``tragedy novel`` as a genre. Today, beyond the confined category, ``tragedy`` is transmitted to literary temperament and it is being accepted as cultural code which has variable context. Therefore we are recommended to regard tragedy as historical constitutive concept rather than surhistorical substantial notion. We reach a notion, called tragedy as a vision and world vision, which rejects the absolutism insisting absolutely on only one model against tragedy and the relativism allowing any points of view equally, and do create some analytic possibilities by principle of perspectivism. In this paper the thematical characteristic of novel which I`d like to name ``tragedy novel`` is possibly summarized on tragic vision. And it can be said that tragedy novel is no longer aristocratic art. Tragedy is then not a single and permanent kind of fact, but a series of experiences. The varieties of tragic experience are to be interpreted by reference to the changing conventions. In this respect there would be a room for tragedy novel in our times. This tragedy novel is not a genre existing at a particular period but is still valid and must be pursued, as long as enthusiasm for human fate exists, by now.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-810-000974084