본고는 <젊은 날의 초상> 삼부작에 나타난 이야기와 구조와 서술양상을 살펴보았고, 이를 통해 서술 주체가 자신의 의도를 관철하기 위해 행하고 있는 서술 원리를 찾아보았다. <하구>, <우리 기쁜 젊은 날>, <그 해 겨울>의 삼부작의 형태로 된 이 작품은 이야기의 차원에서 보면 병렬적 구조, 삽화적 구조, 여로형의 구조로 각각 독립적인 이야기 구조를 지닌다. 하지만 여로형의 구조를 지닌 <그 해 겨울>을 제외하고는 <하구>와 <우리 기쁜 젊은 날>의 병렬적 구조와 삽화적 구조는 서사적 인과성을 약화시킬 수밖에 없다. 삼부작의 서술양상은 기본적으로 ‘나’로 지칭되는 일인칭 화자의 형태를 동일하게 지니고 있으면서 외상과 기억의 형식, 부정과 논평의 태도 그리고 암시와 해명의 서술구조를 전체적으로 유지하고 있어 한 편의 장편소설로서의 유기성을 이루고 있다고 할 수 있다. 하지만 이러한 서술양상은 인물의 초점과 서술의 초점을 시간적인 거리를 가지고 분리하는 과거 서술의 형태를 지니면서 이야기와 서술의 차원에서 선명하게 구분되어 전개가 된다. 그리고 이야기 차원의 과거는 서술의 차원인 현재시점의 ‘나’에 의해 철저하게 부정되어 현재와의 단절감이 부각된다. 이러한 시간적인 거리를 통한 분리와 단절은 이야기 차원에 대해 현재시점의 ‘나’가 행하는 서술의 차원이 일방적인 우위를 지니며 전개된다. 이런 관계는 이야기와 서술의 역동적인 관계를 단절시켜 독자의 이야기에 대한 능동적인 참여도 단절시키는 결과를 초래한다.
In this article, we have examined the structure of story and its aspect of narration expressed in three parts of Portrait of Youth-hood, and through the story and its aspect of narration, we have searched for the theory of an act of narration so that we can find how the subject of narration accomplished his intention. This literary work, comprised of three parts, Estuary. Our Young and Joyful Days, and That Winter, has independent structure of story when we study in the light of story, in other words, it has parallel structure, illustrative structure, and journey structure, respectively. However, other than That Winter, which has structure of journey regarded as a course of inquiry toward an object, there is no choice but to being said that parallel structure and illustrative structure of Estuary and Our Young and Joyful Days weaken narrative causality. Basically, the aspect of description for the three parts equally has the form of the first person speaker designated as `1`. while they entirely maintain the form of recollection and remembrance, the attitude of denial and comment, and the descriptive structure of allusion and elucidation, therefore, it is deemed that this work constitutes organic nature as a novel. However, such aspect of narration retains in the form of past narration separating character s point of view and speaker s narration point of view with distance of time, and it makes this novel develop the stories dividing dimensions between its story and narration clearly. Moreover, the story in the past is entirely denied by I, the present point of view and the descriptive dimension at the same time, and it cuts off explicitly between the past and present. Due to the separation and discontinuation through the distant of time, the descriptive dimension done by 1 . the present point of view regarding story, stays predominant over the past when developing the stories. When the narration attains superiority over story, the dynamic connection between story and narration is discontinued, therefore, leading to interruption of readers participation.