메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조은정 (경상대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제23권 제2호
발행연도
2016.5
수록면
145 - 169 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to demonstrate how a cognitive tool, named conceptual blending theory, can be applied to an analysis of irony in literary texts. After reviewing previous studies on verbal irony, it applied a revised version of Coulson’s (2005) cognitive analysis of irony to a literary text. Joyce’s “The Sisters” from Dubliners was chosen for this purpose, following Lee’s (2015) argument that Joyce’s Dubliners should be understood and studied in relation with irony, and four ironic situations surrounding the unnamed boy narrator have been analyzed based on conceptual blending theory. One input space consists of a scenario regarding reality which the author wants to reveal, and the other input consists of a scenario, including the desired elements which the character expects or a common misbelief has. The case of ironic inversions of roles is also observed and analyzed. This study shows that conceptual blending theory has successfully explained how the irony occurs and how the readers understand it.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3.「자매들」에 나타난 아이러니 분석
4. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-701-000707625