이글은 일제강점기부터 본격적으로 쓰여 진 『자화상』시편을 낭만주의적 관점에서 세분화하여 시적 세계관을 탐구 할 가치가 있다고 판단하고, 기존에 논의되지 않았던 낭만성에 주목하였다. 한국현대 『자화상』시편의 낭만성을 고찰하여 그 특징과 의미를 밝히고자 하였고, 『자화상』시편이 보여주는 낭만성은 대부분 현실 세계와 분리된 자아, 초월, 이상 세계를 동경하고 있는 것으로 파악되었다. 연구방법으로 낭만적 주체가 동경하는 세 가지 관점에서 낭만적 세계관을 살펴보았다. 첫째 실존 부정과 근원성, 둘째 현실 이탈과 초월성, 셋째 세계분열과 퇴행성 등으로 고찰하였다. 본고가 주목한 텍스트는 근현대사에 대표적이라고 할 수 있는, 시인들의『자화상』시편만을 선정하여 두드러진 낭만성을 분석했다. 요컨대 ‘실존 부정과 근원성’에서는 박종화 · 이은상 · 윤곤강을, ‘현실 일탈과 초월성’에서는 이상 · 박두진 · 박희진 을, ‘세계 분열과 퇴행성’에서는 권환 · 윤동주 · 김규동 등의 자화상 시편을 살펴보았다. 논고한 9명의 시인들의『자화상』시편에서는 각 장마다 시인이 처한 현실문제와 의식에 따라서 시세계가 나누어지며, 여기서 괄목할 수 있는 것은 시인의 성격과 낭만적 개성에 의해 객관성 · 합리성 · 이성 등에 반하는 의식으로서 ‘동경 세계’의 진입을 시도하고 있다는 점이다. 이러한 가운데 내재된 인식 체계로서 자아 정체성은 자화상 시를 통해 현실에서 유리된 낭만적 성격이 강하게 돌출되었다. 그것은 시인의 『자화상』은 자신에 대한 단순한 외형적 모방 또는 내향적 묘사뿐만 아니라 주체 의식의 표현 양상으로 주관성과 감상성이 관여하는 사적 영역으로서 낭만성이 형성되고 있는 것으로 탐구되었다. 따라서 낭만적 주체가 형상화시킨 『자화상』시는 현실 세계에 대한 부정과 이상 세계의 동경 사이에서 시인의 욕망과 더불어 ‘현실적 분리’와 ‘감정적 갈등’을 통해 현실세계에 저항한다는 점이다. 이른바 시인이 처한 시대와 상황 속에서 비논리적이고, 비합리적이며, 비이성적인 주관적 감상으로서 ‘다양한 동경의 대상’을 동반하여 시인이 가닿고자 하는 ‘낭만적 세계관’을 발견할 수 있다.
This writing notice a poem, “self-portrait”, written in earnest from period of Japanese occupation from the perspective of the trend of literary thought be further classified, or focused on the romantic perception did not discuss having to explore the poetic world of political value for existing. The romance of the aesthetics of Korea modern “self-portrait” Psalms discussed from the point of view of the romantic subject, which was clearly private its features and significance. Romantic idea shown a “self-portrait” test pieces are figured out that most of the real world and the separated self, space, idea word long for. Romantic entity longing four point of view, was to explore the romantic view of the world in the research methods. First, the reality of resistance and natural regression, second the presence of the negative and the fundamental self, third isolated world, third transcendence and isolated world, fourth deviant world and degeneration is it. In the text, in the “reality of resistance and natural regression” Yoon, Dong-ju, Oh, Se-yeong, Kim, Yong-taek, in the “negative and fundamental self-existence” Park, Jong-hwa, Lee, Eun-sang, Yoon, Gon-gang, in the “transcendence and isolated world” Lee, Sang, Park, Hui-jin, Park, Du-jin, in the “deviant world and degenerative” Kwon, Hwan, Kim, Gyu-dong, Jung, Hui -seong 9 people of “self-portrait” test pieces were analyzed in the text. In the “self-portrait” Psalms 9 poets discussed, poet in each chapter is displayed market system vary depending on the reality on the issues and personality are facing. It should be noted here, according to poet"s romantic personality try to enter to ideal word as reality to objectivity, rationality, consciousness contrary. Self identity as a unique recognition system among these are romantic personality liberated from reality through time “self-portrait” is projected strongly. This is, of poet “self-portrait” is, for himself, not just a simple contour imitation or introverted depiction, of the poet in the private area where subjectivity and the appreciation of representation surface of the metallic consciousness is involved that forms a romantic recognition and reason was explored. Thus, romantic subject was shown shape of when “self-portrait” is used in addition to the desire of the poet between the longing of the negative of the ideal world of the real world and the “real separation” and “emotional conflict.”, it is those that resistance to the reality of the world. In the era and the circumstances that so-called poet is facing, it is illogical, is irrational, poet with a “diverse longing of subject” is going arrived as irrational subjective impressions “We were able to discover a romantic view of the world.”