본 연구는 알코올중독 청소년 자녀의 인구사회학적 특성에 따라 일상생활 스트레스, 스트레스 대처양식, 그리고 심리적 적응간에 차이가 있는지 알아보고, 일상생활 스트레스의 심리적 적응에 대한 영향을 스트레스 대처양식이 매개하는 효과가 있는지 분석해봄으로써 사회복지적 함의를 도출해내는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구에서는 YMCA 서초 청소년상담실에서 실시한 ‘알코올중독자 자녀(COA) 실태조사’의 자료를 재분석하였다. 조사대상자는 임의선정된 서울 시내 10개 중학교에서 2학년의 3개 반을 확률표집하여 1,400명의 학생을 추출한 다음, 이들을 대상으로 자기기입식 설문지를 통해 설문지를 작성토록 하였다. 불성실하게 응답한 설문지와 무응답을 제외한 총 1,284부의 설문지를 최종분석에 사용하였고 빈도분석, 비율분석과 같은 기술통계, 일원변량분석, 그리 고 AMOS를 이용한 확인적 요인분석과 구조방정식 모형을 활용하였다. 연구 결과, 전체 분석대상자 1,284명 중 알코올중독자 자녀변별 검사에서 6점 이상을 받은 청소년은 총 403명으로, 전체의 31.4%에 해당하였다. 알코올중독자 청소년 자녀집단 내에서는 성별, 성적보다 가정의 경제수준에 따라 일상생활 스트레스, 대처양식, 심리적 적응에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 경제수준이 낮은 집단이 일상생활 스트레스를 많이 경험하고 대처양식도 덜 사용하며 자아존중감이 낮고 우울·불안은 높게 경험하였다. 알코올중독자 자녀의 일상생활 스트레스-대처양식-심리적 적응의 매개효과 모형에서, 자아존중감에 직접효과를 주는 스트레스 변수는 부모스트레스와 친구관계스트레스였으며, 자아존중감에 대한 대처양식의 경로계수가 통계적으로 유의미하여, 부모스트레스, 가정생활스트레스, 학업스트레스, 생활환경스트레스가 대처양식을 매개로 자아존중감에 간접효과를 갖는다는 것을 알 수 있었다. 그러나 우울·불안의 경우, 부모스트레스, 가정생활스트레스, 친구관계스트레스, 학업스트레스가 직접효과를 미쳤으나, 대처양식을 매개로 한 간접효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 이러한 연구결과를 중심으로 알코올중독자 청소년 자녀의 심리적 적응을 높일 수 있는 사회복지적 함의를 논의하였다.
This study aims to find differences in levels of daily stress, ways of coping strategies(WCS), and psychological adjustment among children of alcoholics(COA) and to test the mediating effects of WCS in the relationship between daily stress and psychological adjustment. The study employed the secondary data analysis using the data set from YMCA Seocho Youth Counseling Center. One thousand two hundred eighty four students were recruited from 10 middle schools in Seoul City via convenient sampling methods. Participants filled out self-administered questionnaires which measured daily stress, WCS, self-esteem and anxiety·depression. Descriptive analysis and structural equation model were used for data analysis. The results of the study are as follows. First, four hundred three(or 31.4%) out of 1,284 participants were identified as COA when CAST(Children of Alcoholic Screening Test) was used. Second, there were statistically significant differences in levels of daily stress, WCS, and psychological adjustment among COA according to gender, family income, and school performance. Third, stress from parents and friends showed direct effects on self-esteem whereas stress from parents & friends, academic stress, and family life stress showed indirect effects on self-esteem, indicating the mediating effects by WCS on self-esteem. Furthermore, stress from parents & friends, as well as family life stress, academic stress showed direct effects on anxiety/depression. However WCS did not show indirect effects on anxiety/depression, indicating no mediating effects of WCS in the relationship between daily stress and anxiety·depression. Based on the results, implications for social work practice in working with COA were discussed.