사회의 평화와 발전이라는 목적하에 19세기부터 시작한 학계와 정부의 연대 구상은 각 국민국가의 자국 중심주의와 연대담론의 피상성 때문에 교착 상태에 빠졌다. 그래서 국가정부를 넘어서는 시민 사회 영역의 동아시아 공동체론이 주목받고 있다. 따라서 본고에서는 가톨릭교회의 동아시아 연대가 평화, 정의, 인본적 친교와 같은 가치론적 의미를 담지하며 동아시아 공동체론의 피상성과 국민국가 간의 정치적 교착성을 극복할 수 있는 하나의 시민 사회적 대안모델이라는 것을 보여주려고 한다. FABC가 제기한 아시아 문화, 종교, 가난한 이와의 삼중대화론은 역사적이고 지리적으로 중첩된 한·중·일 지역의 역사, 정치, 경제에 걸쳐 있는 다양한 문제들의 해결을 위한 교회론적 방향성을 제시해 준다. 이러한 관점에서 본고는 성직자, 수도회, 평신도 수준에서 이루어지는 한국 교회의 지역교류(일본과 중국)의 현실과 비전을 서술 분석하고 있다. 한·일 교회연대는 종교 영역 내에서의 교류 수준을 넘어, 양국 사이에 존재하는 역사 갈등과 정치사회적 문제를 해결하는 데 주목하고 있다. 이러한 교류 활동은 종교가 종교 내부의 문제에만 머무는 것이 아니라 사회 정의와 사회적 약자(가난한 자)를 지지한다는 측면에서 아시아 사회의 복음화를 위한 적극적인 실천으로 간주된다. 이러한 노력은 동아시아 공동체론의 추상성과 교착성을 극복하기 위한 시민 사회의 좋은 사례로 평가될 수 있다. 한편 중국 교회와의 교류와 연대는 여전히 선교라는 틀 속에서 이해되지만, 과거처럼 시혜적이고 일방적인 선교는 지양되고 있으며 상호 참여와 시민적 자원 활동의 영역으로 그 성격이 점차 변화되어 가고 있다. 이러한 맥락에서 앞으로의 연대 방향성은 두 가지 차원에서 생각해 볼 수 있다. 첫째, 중국의 가톨릭교회를 제도적으로 안정화하기 위한 인적・복지적 차원의 교류다. 둘째, 지역 사회의 유대, 규범, 시민적 의식의 함양을 위한 시민적 상호교류다. 이러한 가톨릭교회의 연대는 동아시아 지역의 가난한 이들과 불의한 상황에 대한 복음의 기쁜 소식(발전과 평화)을 전하는 것이다.
This paper is about the East Asian solidarity(community) and the Catholic Churches specifically in Korea, China, and Japan engaging with the civil social meaning and the orientation of solidarity activities in the East Asian Catholic Churches as an alternative against the limitation embedded, practiced, and projected by the state authority. In the purpose of a social development and order, East Asian solidarity projects began from the 19th century at the level of the government and the academic world. It has now accorded with that purpose to extend to the civil society, and the solidarity activities as the ideals of the catholic church as a religious institution. For the ideal orientation of the East Asian solidarity, it has been revealed in triple dialogues of the ‘Federation of Asian Bishops’ Conference(FABC), which was considered as distinct characteristics of the local church. The triple dialogue consists of encountering culture, religions, and the poor in the Asian continent. Viewed in this way, FABC is ideally showing the way of ecclesial solidarity of three nations that strongly interweave in a geographical, historical and cultural milieu. The solidarity of Korean and Japanese over religious concerns are interested in solving the historical conflicts and the social problems between the two nations, as well as enhancing people’s communion. As a civil society, the College of Bishops, the religious and lay people of the Two Nations has had a significance in searching for an appropriate way of the Eastern Asian solidarity, somehow to overcome the abstractedness and the political deadlock of the East Asian community(solidarity). From the solidarity of Korea and China, it had a characteristic of doing acts of charity in one direction(from Korea to China). Nonetheless, such an aspect has been changing so that there is a mutual exchange of the two nations in enhancing and extending to a more dynamic exchange in the social sphere. The orientation of the solidarity between Korea and China has two dimensions; that one dimension is the material assistance to support institutions, such as the catholic church in China with human resources and material aid and the other dimension is the spiritual formation assistance to maturing Chinese Catholics to live a deeper faith life as well as a dutiful citizen. By enforcing the solidarity of the East Asian Catholic Church, we will be able to contribute to prosperity, order, and the peace of mankind.