17세기의 사제 복장은 어떠하였을까? 트렌토 공의회 이후 성직자들은 장소와 상황을 고려해 허용되는 경우를 제외하고, 밀라노 대주교 카를로 보로메오가 제시한 성직자 복장의 색깔 규정에 따라 검은색 긴 겉옷(vestis talaris 또는 cassock)을 입고 다녀야 했다. 그렇지만 17세기부터 성직자 복장 형태와 관련된 규정은 유럽 각 나라의 상황에 따라 다양한 변화를 겪게 되었고 개별법에 따라 성직자에게 짧은 복장(soutanelle)을 입도록 하는 곳도 생겼다. 교황 우르바노 8세는 식스토 5세가 지시한 복장 형태에 대해 조금 더 자세하게 언급하고 있다. 16세기의 로만 칼라의 초기 형태는 긴 겉옷에 그대로 달라붙어 있어서 로만 칼라가 언제부터 사용되었다고 정확하게 단언할 수 없다. 17세기에 이르러 위생 및 청결 문제, 곧 땀으로부터 옷을 보호하고 긴 겉옷에 달라붙은 목 칼라의 청결상태를 유지하기 위해 점차 목 주위를 감싸줄 수 있는 단순하고 조금 폭이 넓은 흰색 아마포를 사용하였다. 당시의 목 칼라는 성직자를 일반인과 구별하려고 사용한 것이 아니라 위생 및 청결에 따른 기능성을 고려한 것이었다. 그러나 당시 일반인들은 화려한 레이스로 장식한 목 칼라가 달린 긴 겉옷을 입고 다녀 성직자와는 외적으로 구별하기가 어려웠다. 우르바노 8세는 장식 없이 흰색 레이스로 만든 목 칼라를 일반인과 구별해주는 성직자의 고유한 외적 표지로 규정하여 일반인으로 하여금 이를 사용하지 못하게 하였다. 17세기 후반의 교황들은 그들 각자 반포한 교황령을 통해 로마에 거주하는 대품을 받은 모든 성직자들과 성직록을 받는 성직자들에게 여행 때 짧은 복장을 입을 수 있도록 하는 경우를 제외하고는, 해가 뜰 때부터 자정까지 각자 그들 품계 또는 등급에 따라 영예로운 성직자의 표식을 드러내는 삭발과 발목에 이르는 검은색 긴 겉옷을 입도록 하여 성직자의 단정함을 잃지 않도록 강조하였다. 그러나 이러한 17세기 후반의 교황들이 반포한 복장에 관한 규정들은, 긴 겉옷을 사용하도록 지시한 트렌토 공의회와 식스토 5세 교황령의 수준을 크게 벗어나지 못하고 있음을 알 수 있다.
In the 17th century how the clerical clothing was? The modern and more centralized legislation regarding clerical clothing may be considered to begin with a Constitution of Sixtus Ⅴ(1589), insisting under the severest penalties that all clerics, even those in minor orders, should uniformly wear the vestis talaris and go tonsured. Offenders were to lose all title to their benefices or any other emolument which they held. After the Constitution of Pope Sixtus Ⅴ there were no more attempts to introduce into the Church, at universal level, the use of the vestis talaris. The clerics had always to wear the habit peculiar to the clerical status that is the black dress according to the prescription about the colour of the ecclesiastical habit recommended by the Bishop of Milan, Charles Borromeo(1538-1584), but with the proper exceptions that are allowed in various cases according to the particular places and circumstances. However from the ⅩⅦ century onwards the disposition for this kind of habit was subjected to modifications in the different European Countries and there were other places where, after particular laws, the modifications took also the clerics to adopt short clothes. Another edict issued under Urban Ⅷ, in 1624, goes into greater detail concerning to the form of the habit prescribed by Pope Sixtus Ⅴ. It is certainly impossible to know the origin of the roman collar that is worn around the neck, because in the ⅩⅥ century it was united with the vestis talaris. In the ⅩⅦ century there was the use to cover the simple little white collar with a piece of linen white cloth to keep the talaric collar clean, At that time there was again the difficulty in distinguishing the clerics from the laics that, taking for themselves the title of doctors, used to wear long dresses with collars made precious by lace, and those dresses were like the ones of the secular priests. Then Urbano Ⅷ established the use of the collar as ulterior distinctive element peculiar to the ecclesiastics, and at the same time the laics were forbidden to wear it. It directs that the cassock should be confined with a cincture, and that the cloak worn over it should normally, like the cassock, fall as low as the ankles. The under-dress, the hose included, should be modest, and dark in colour. All embroidery and lace upon collar or cuffs is forbidden. The hat shall be of approved shape, and a simple cord or ribbon shall form its only ornament. Infringements of these regulations are to be punished with a pecuniary fine. Then the other successive Popes, i. e. Clement Ⅸ, Innocent Ⅺ, Innocent Ⅻ, published the edicts that confirmed the use of the vestis talaris and the tonsure to all the ecclesiastics in sacris and the beneficed clerics that remained in Rome from dawn until midnight, but when they were travelling they were allowed to wear black short clothes according to the ecclesiastical modesty. Besides they recommended the Ordinaries to firmly eliminate the abuses and they established severe pains also for those clerics that used to wear laical clothes, and these pains used to inflict restrictions on the clerical privileges and the loss of the benefices. In conclusion in their dispositions about the clerical habit, the Popes of the ⅩⅦ century mostly referred to the use of the vestis talaris, and they were still establishing a connection with both the Tridentine Council and the Constitution Cum Sacrosancta.