메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第142輯
발행연도
2017.6
수록면
59 - 88 (30page)
DOI
10.18622/kher.2017.06.142.59

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
According to the analysis of description of world history textbooks based on the 2009 curriculum, modern Chinese history is described as passive and secondary by ‘impact – response’ narrative, and great power centrism related to two World Wars. The achievements of academic research were not well reflected. Analysis of the achievement standards of the 2015 curriculum suggests that narrative structure of the modern Chinese history are unlikely to change in a world history textbook published in the near future. The next curriculum needs to change the narrative methods relating to modern Chinese history. First, we can think about the way of showing the diversity of modernization in East Asia by describing the achievement of modern China positively. Second is to compose contents of modern history by applying the two principles of ‘local world’ and ‘interaction’. Thirdly, as a fundamental resolving method, we should set a goal of world history education that is not to remember facts but to improve historical thinking ability. Even if the textbooks would use different methods of composition of contents, students could critically read the textbooks and cultivate historical thinking skills in an activity-based textbook.

목차

1. 문제의 제기
2. ‘충격과 반응’의 중국근대사
3. ‘보조 선율’로서의 중국현대사
4. 2015 교육과정 분석과 대안적 내용 구성의 모색
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-001026824