본 연구는 급속하게 확대되고 있는 스포츠관광객의 라이프스타일을 통한 지각된 가치가 고객만족에 미치는 영호노을 분석하여 그 결괴를 통해 효과적인 스포츠관광지의 서비스 전략ㆍ개선 및 관리ㆍ활용방안에 대한 의미 있는 시사점을 제시하는데 주된 목적이 있다. 본 연구의 조사대상은 2006년 스포츠관광 참여자 중 만 20세 이상 60세 미만 경험자 및 동호인을 모집단으로 설정하고 표집방법은 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 이용하여 표본을 추출하였으며, 스포츠관광 유형별로 골프관광객, 동계스포츠관광객, 해양스포츠관광객, 수상스포츠관광객, 항공스포츠관광객 각 200명씩 총 1,000명을 표집대상으로 하였다. 회수된 설문 가운데 응답성이 불성실하거나 조사내용의 일부가 누락된 22명의 자료를 제외한 총 978(97.8%)명의 설문지를 유효 표본으로 하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS WIN 120 프로그램을 활용하여 인구통계학적 특성 및 스포츠관광 유형 파악을 위하여 빈도분석을 실시하였다. 설문지의 타당도 검사를 위하여 탐색적 요인분석을 실시하고, 신뢰도 분석을 위하여 다Cronbach’s α를 산출하였으며, 스포츠 관광객의 라이프스타일을 통한 지각된 가치가 고객만족에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였으며, 통계적 유의수준은 p<.05 수준에서 검증하였다. 이상과 같은 연구 방법에 따라 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 스포츠관광객들의 성취주의, 자기중심 라이프스타일을 가지고 있는 관광객들은 감정적, 획득적, 금전적, 사회적 가치 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 경험주의 라이프스타일은 금전적 가치, 경쟁주의 라이프스타일은 사회적 가치에서만 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠관광객들의 성취주의, 자기중심, 경쟁주의 경험주의 라이프스타일 모두 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠관광객들의 감정적, 획득적, 금전적, 사회적 가치 모두 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The population of the study includes those who participated in sports tourism and those who were the members of sports tourism clubs in 2006 aged between 20 and 60. Using convenience sampling, one of the non-probability sampling methods, total 1,000 subjects were sampled consisting of 200 each in the categories of sports tourism, which include golf tourists, winter sports tourists, marine sports tourists, water sports tourists, and air sports tourists. Among the collected questionnaires, 22 were excluded from the study due to insincere answers or partially omitted responses. As a result, total W8 questionnaires(97.8%) were used in the study as valid samples. The collected data were treated with the SPSS WIN 120 program And frequency analysis was conducted to examine the demographic characteristics and the categories of sports tourism. Exploratory factor analysis was carried out to test the validity of the questionnaire, Cronbach's α was obtained for reliability analysis. And multiple regression analysis was conducted to investigate the impacts of sports tourists' values perceived through lifestyles on their customer satisfaction And the statistical significance level was set at p<.05. Those research methods resulted in the following conclusions: First, the sports tourists with the achievement-oriented and self-oriented lifestyle all had significant impacts on the emotional, acquisitive, monetary, and social values. And their experiential lifestyle and competition-oriented lifestyle had significant influences only on the monetary values and social values, respectively. Second, the achievement-oriented, self-oriented, competition-oriented, and experiential lifestyle of the sports tourists all had significant influences on their customer satisfaction. And third, the emotional, acquisitive, monetary, and social values of the sports tourists all also had significant impacts on their customer satisfaction. In short, it's suggested that the image, environment, and service level of sports tourism destinations can be improved by making use of the values that sports tourists feel according to their lifestyles. It's also required to manage them in a scientific and systematic manner to attract and maintain more tourists. The segmented service of lifestyles should be provided to meet the diverse needs and demands of sports tourists. It will help increase sales, improve management, solve customer issues, enhance the image, and attract more diverse tourists.