본 연구의 목적은 프로야구 관람자에게 영향을 미치는 변인을 토대로 소량 구매자와 다량 구매자로 구분할 수 있는 구매유형에 영향을 주는 요인을 규명하여, 구매 예측모형을 개발하고 모형의 타당성을 밝히는 데 연구의 목적이 있다. 조사대상은 LG 트윈스와 두산 베어스가 공동으로 홈구장으로 활용하고 있는 서울 잠실야구장에서 열리는 경기의 관람자를 대상으로 편의할당표집법(Convenient quota sampling)을 이용하여 총 2,664명으로 자료가 실제 분석에서 사용되었다. 프로야구 관람자의 구매유형을 분석하기 위하여 사용된 조사도구는 Wakefield와 Sloan(1995), Hansen과 Gauthier(1989), Jeffrey(1997), Green(1995), 김홍설(1999)등에 의해 개발된 '스포츠팬의 소비자 행동 영양 요인' 척도와 서희진(2001)에 의해 개발된 '스포츠 수용자의 소비행동 분석' 등을 본 연구의 목적에 맞도록 재구성하여 사용하였다. 또한 설문지의 타당도의 검증을 위하여 스포츠 경영전문가 3명, 스포츠 경영 전공 석ㆍ박사 과정생 4명, 인터넷 LG 트윈스 야구동호회 회원 2명에게 내적타당도(content validity)와 직교회전방식(varimax)을 이용한 요인분석을 실시하여 최종적으로 4개의 요인, 15개의 하위요인, 39문항으로 구성되었다. 설문지의 작성은 자기평가 기입법으로 작성하였으며, 설문지 작성 후 자료처리는 Window용 한글 SPSS version 10.07을 이용하여 요인 분석, 신뢰도 분석, 로지스틱 회귀 분석 등을 사용하였다. 회귀 분석 방법을 적용하는 과정에서 유의수준(α)은 .05로 설정하였다. 이와 같은 절차 및 자료분석을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 구매유형을 구분하는 데 관련성이 있는 변인으로는 인구통계학적변인에 있어서는 성별, 연령, 결혼유무, 직업, 본적 등 모두 관련이 있는 것으로 나타났으며, 경기장까지의 소요시간에 있어서도 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 또한 관람요인의 15개의 변인 중 통제력, 경기력, 관람조건, 경기일정, 여가선용 등의 5개의 변인에 있어서 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 관람유형을 결정하는데 영향을 미치는 요인중 소요시간 통제성, 관람조건, 여가선용, 결혼유무, 직업은 억제 요인이었으며, 성별, 연령, 직업, 본적, 경기력, 관람조건, 경기일정은 촉진 요인이었다. 프로야구 관람자의 구매유형 예측모형은 가설검증을 통하여 적합한 것으로 판명되었으며, 예측모형의 적중률은 65.72%이었다. 또한 구매유형을 예측하는 모형의 식은 다음과 같다. 〈수식삽입〉
The purpose of this research is to find out the consuming style that influence the small or large purchasing, to examine the consuming style of the spectator for professional baseball, to develop predictable module for consuming style and to identify appropriateness of the predictable module. The sample is collected from Seoul Jamsil baseball stadium that is home ground for both LG Twins and Doosan Bears. The total 2,664 spectators who attended the home games in Jamsil baseball stadium. Methodologically, they participated to answering the questionnaires as convenient quota sampling. In order to analysis the consuming style of spectator, the study is to follows way of the privous scholars such as Wakefield and Sloan(1995), Hansen and Guthier(1989), Jeffrey(1997), Green(1995), Hong-Soul Kim(1999). They developed theories as measuring factors for consumer behavior on the sports fan. Moreover, Hae-Jin Seo focused on the analysis of consumer behavior related on sport. Therefore, this study is to adapt both disquisitions. A formal questionnaire designed in an orderly and systematic manner to extract the required information in a sequential order from four main items to divide to fifteen specific substances. However, the three professions for sport management, four postgraduate students and two LG Twins Internet supporters were participated to analysis the content validity for questionnaire. The analysis of the data relating to the factor analysis, Reliability analysis and logistic regression analysis by using SPSS/PC version 10.07 for Windows. The significant level show 0.5 related on the method of regression analysis. The conclusions reached from the observations and analysis of the statistics base and result come up as follows. The consumer style is highly related on socio-demographic factors such as Sex, Age, Marriage, Job, and Birthplace. Those factors also influence the time to reach the stadium. Five out of fifteen factors is very influential variations such as controlling, game Performance, spectating cause, game schedules, and leisure activity. In fact, the negative influential factors for spectators is that controlling, spectating cause, leisure activity, Marriage and job. The positive influential variation is the sex, age, job, birthplace, game Performance, spectating cause, game schedules. Therefore, the hypnosis on predictable module on consuming style of spectators for professional baseball permits extraordinarily logical factors. The accuracy of predicting module is 65.77 percents. Consequently, the following figure shows the method of the predicting module for consuming style for spectators who enjoy the professional baseball.