이 연구의 목적은 프로배구 관중들이 지각하는 스폰서-공중관계성과 브랜드자산과의 관계, 스폰서-공중관계성과 스폰서십효과와의 관계, 브랜드자산과 스폰서십효과와의 관계를 구조방정식 모형분석방법을 이용하여 검증하는 것이다. 이를 위해『NH농협 2010-2011 V-리그』 충청권 지역인 현대캐피탈과 삼성화재의 홈 관중 각각 150명씩 총 300명을 표집하였다. 표집방법은 편의표본추출법이며, 설문지는 자기기입식을 통해 작성하도록 하였다. 자료처리는 자료로 부적절하다고 판단되는 설문지 25부를 제외한 275부를 가지고 분석을 하였다. 자료분석은 SPSSWIN Ver. 15.0과 AMOS 7.0으로 하였는데, 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 스폰서-공중관계성은 브랜드자산에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스폰서-공중관계성은 스폰서십효과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산은 스폰서십효과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 중심으로 논의를 하였다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between a professional volleyball spectator"s perceived sponsor-public relationships and brand equity, relationship between sponsor-public relationships and sponsorship effect, and relationship between brand equity and sponsorship effect using structural equation model analysis. For this purpose, this research conducted a questionnaire survey for 150 home spectators of Hyundai Capital and Samsung Fire Insurance respectively, whose home area is Chungcheong, in the Nonghyup 2010-2011 V-League. As for sampling method, this study used convenience sampling and got the subjects to draw up a questionnaire through self-administration method. For data analysis, this study used SPSSWIN Ver. 15.0 and AMOS 7.0. As the result of the study, first, sponsor-public relationships were found to have a significant effect on brand equity. Second, sponsor-public relationships was found to have a significant effect on sponsorship effect. Third, brand equity was found to have a significant effect on sponsorship effect; thus, all hypotheses were adopted.