본 글에서는 중국으로부터 도상을 전래받았으나, 고려만의 독자적인 화풍을 이룬 고려 수월관음도의 표현기법에 대해서 분석하고자 했다. 먼저 표현기법의 분석에 앞서서 도상의 전래에 대해 간략히 살펴보았고, 또 고려 불화의 표현기법이 지니는 의의에 대해서 고찰하였다. 표현기법은 구도, 형태, 필선, 채색, 문양으로 세분하여 분석하였다. 고려 수월관음도의 도상은 관련 사료 및 당시 불교 문화교류사를 바탕으로 고찰해 볼 때, 고려보다 훨씬 이전에 전래되어 초기에는 고려만의 일정한 형식이 만들어 졌다고 생각된다. 그리고 송과는 서로 영향을 주고받으며 발전한 것으로 추정된다. 화면 구도는 크게 사선 또는 대칭구도를 기본으로 하는데, 암석과 수면을 이용하여 자연스럽게 수직 · 수평의 안정적인 구도를 만들어 내었고, 이와 같은 딱딱한 구도는 수월관음의 신광과 두광의 圓으로 와해시키는 효과를 자아냈다. 형태는 입체감과 공간감을 고려하고 리듬감을 더하는 형태로 묘사되었다. 그리고 최대한 사실적으로 대상을 묘사하고자 하였다. 필법에 있어서는 표현대상에 따라서 묘법과 준법을 달리하였고 다양한 필법은 각 대상의 특성을 보다 효과적으로 살려내었다. 채색에서는 크게 3가지의 특징적 기법을 볼 수 있다. 첫째는 흰색과 금색으로 색의 대비를 완화시키는 기법, 둘째는 섬세한 문양을 활용하여 강한 색감을 약화시켜 미묘한 색으로 만드는 기법, 셋째는 은은한 바림기법이다. 마지막으로 문양은 표현 대상물에 따라 일정한 법칙이 적용된 것처럼 특정 문양만이 새겨져 있다. 그리고 문양 표현에서도 특징적인 면이 나타난다. 첫째는 주름선에 중점을 두고 선 옆으로는 문양을 넣지 않는 것이고, 둘째는 문양에 중점을 두고서 주름에 영향을 받지 않고 문양의 형태를 유지하며 새기는 것이다. 이와 같이 고려의 수월관음도는 뛰어난 표현력으로, 불교 회화사의 발전은 물론이고 일반 회화사 발전에도 큰 영향을 미쳤다. 그리고 상세하면서도 사실적으로 묘사하는 특징은 미술사 연구뿐만 아니라 고려문화사 연구에도 큰 의미를 지닌다.
This study attempted to analyze the expression technique of Goryeo Water Moon Avalokitesvara Paintings, which had received the iconographies from China, but which had their own unique style of Goryeo. Prior to the analysis of expression techniques, this study intended to briefly examine the origin of iconographies, and then try to point out the implications of expressive technique in Goryeo. For analysis, expression techniques were divided into composition, shape, brush line, color, and pattern. With reference to several works as for the iconographies of Goryeo Water-Moon Avalokitesvara Paintings based on various related historical materials and the Buddhism culture exchange history of the time, they seem to have been introduced much earlier than the Goryeo era, and it seems that Goryeo"s original form had already been made in the early Goryeo period. And it is presumed that they were interaffected and developed with Song. The composition is basically based on oblique or symmetrical composition. Using rocks and water, it naturally created a stable vertical and horizontal composition, and the vertical and horizontal rigid composition was broken into rings (圓) of Shingwang and Dugwang. The shape was described as adding rhythm, taking into account the depth and space, and tried to portray the object as realistically as possible. In brushing methods, myobeop and junbeop were differently used for different objects according to the subject of expression, and various brushing methods have been used to make the characteristics of each object more effective. There are three distinctive features in coloring. The first is a technique to relax the contrast of the colors in white and gold, the second is a technique to make subtle colors by weakening the strong colors by using delicate patterns, and the third is the gentle Barim technique. Finally, the pattern is engraved with a specific pattern just as a certain rule is applied according to the objects to be expressed. And there was a characteristic aspect in the expression of the pattern. The first is to emphasize the pleat line, not to insert the pattern next to the line, and the second is to emphasize the pattern and to engrave it with the shape of the pattern without being affected by the pleat. As such, Goryeo"s Water-Moon Avalokitesvara Paintings would have shown great expression and have greatly influenced the development of Buddhism painting history as well as the development of general painting history. And detailed and accurate realistic depiction is of great significance in the study of Goryeo cultural history as well as art history research.