메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박동빈 (동아대학교) 황규홍 (동아대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제59권 제4호
발행연도
2017.11
수록면
219 - 242 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
What-free relatives and what-embedded interrogatives are two grammar items in English which look similar but whose features are different. That is why Korean English learners have difficulties in distinguishing the two structures. Given this, this paper aims to find Korean high school students’ recognition of the differences between the two what-clauses and propose an effective method to distinguish the two clauses, which is called a D-FREI (Distinguishing Free Relatives and Embedded Interrogatives) model. To do so, a survey was conducted concerning the two what-clauses, with the participation of 155 Korean high school students, and the data from BNCweb were analyzed. As a result, it has been found that the students use the wrong techniques when trying to discriminate the two what-clauses. Then, the steps of the D-FREI model have been proposed: (i) identify whether a what-clause and the element filling the empty space in the what-structure have the same meaning; (ii) substitute the what-clause with a word, “something” and an embedded interrogative introduced by wh-words other than “what”, respectively; (iii) confirm the meaning of the what-clause through the context of the text containing it.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 자유관계절과 종속의문절의 차이
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과, 논의 및 D-FREI 모형
Ⅴ. 맺음말
인용문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-840-001490418