메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Cho, Eun Jung (Gyeongsang National University)
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제68집
발행연도
2017.11
수록면
307 - 338 (32page)
DOI
10.21087/nsell.2017.11.68.307

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to outline two cognitive analytic tools, Mental Space Theory (Fauconnier [1985] 1994) and Conceptual Blending Theory (Fauconnier and Turner 2002), demonstrate how they can be applied in literary text analysis, and finally highlight the relevance of cognitive approaches to literary studies. To explore the mental processes of the readers, the various and ambiguous images of the main character, Maria, and the “manipulative textual strategies” of the author (Norris 1987), James Joyce’s “Clay” has been analyzed in this cognitive framework. Far from proposing new interpretation of “Clay”, this study considers what happens in the minds of readers while reading (Semino and Culpeper 2002, ix-x), based on the accepted interpretation and critical writing by Tindall (1959) and Norris (2003), shows how emergent structure in the blended space can capture the various images of the main character, and discusses that projecting from the blended space into input spaces allow the readers to have a better understanding of the story without being deceived by the narrative.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. A Brief Overview of Joyce’s “Clay” from Dubliners
Ⅲ. Theoretical Background
Ⅳ. Maria’s Image in “Clay”
Ⅴ. Conclusions and Implications
Works Cited

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-840-001572455