본 연구는 검도선수들의 자기관리가 경기스트레스와 경쟁불안에 미치는 영향을 파악하여, 자기관리의 다양한 요인 중 어떠한 부분이 경기스트레스와 경쟁불안에 영향을 미치는지 살펴보아, 검도선수들이 느끼는 경기로 인한 스트레스와 불안감을 감소시키는 데에 기여하기 위해 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다양한 선행연구를 바탕으로 이론적 토대와 연구모형 및 가설을 설정하고, 실증조사를 통해 연구결과를 도출하였다. 실증분석을 위한연구는 설문조사지를 통해 이루어졌으며, 자료수집 기간은 년 월 약 한 달간 이루어졌으, 서울과 경기지역을 중심으로한 전국의 대학팀과 실업팀 검도선수들을 대상으로 실시하였다. 수집된 설문지는 SPSS for Windows 18.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 실증분석 결과, 검도선수들의 자기관리가 경기스트레스와 경쟁불안에 유의한 부(-) 의 영향을 미치는 것으로 나타나, 선수들의 경기에 대한 부담감과 불안함, 스트레스를 감소시키는 데에 자기관리가 중요한 변수임을 알 수 있었다. 또한, 세 번의 회귀분석 결과 자기관리는 신체적 · 정신적 측면의 어느 한 부분에만 중점을 두어야한다고 할 수 없는 개념이라는 것을 확인하였다. 운동선수에게 있어 꾸준한 훈련과 신체단련은 자신감과 승리에 대한 확신으로 이어지고, 해낼 수 있다고 믿는 긍정의 힘은 힘든 훈련을 이겨낼 수 있게 해주기 때문에 상호 보완적인 개념으로 보아야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 이처럼 본 연구는 검도선수의 자기관리가 실제 경기에 영향을 미치는 부정적인 변수들에 미치는 영향을 다루어, 그 관계를 검증하였다는 점에 연구 의의가 있으나, 검도 종목이 가지는 특성을 반영하지 못했다는 점과 조사 대상자의 수가 적어 그 결과를 일반화하기 어렵다는 한계점을 가진다.
Athletes face competition at every moment and have harsh training to content for victory in a game. Aside from that, they suffer from a lot of stress, anxiety, fear and obsession of their game performances. Such stress and anxiety deteriorates their self-esteem and athletic performance. Therefore, this study tries to find how the factors of Kumdo players’ self-management influence game stress and competitive anxiety, thereby to contribute to alleviating their stress and anxiety. Self-management includes athletes’ physical and mental aspects to achieve their goal and win a game, and their self-control of various ways including training, privacy, and interpersonal relationship. For athletes who face competitive conditions often, self-management has the concept of thoroughness of all living areas for successful performance in a game, going beyond their simple management and control of themselves. To accomplish the aim of this study, we set theocratical basis, research models and hypotheses based on various precedent studies, and drew research results through actual investigation. Survey was performed for analysis of actual proof, and the period of resource collection was from August to September of 2015, which was about 25 days targeting employees in nationwide security companies focusing on Seoul and Gyeonggi areas. The collected survey was analyzed with SPSS for Windows 18.0 statistical package program. According to empirical analysis, Kumdo players’ self-management significantly and negatively influenced game stress and competitive anxiety. It was found that self-management was a critical variable for alleviating their burden of game, anxiety, and stress. Regression analysis was conducted three times. As a result, self-management should take into account all physical and mental aspects. Players’ constant training and body training enables them to provide self-esteem and conviction of victory. The positive power of ‘I can do it’ helps them to overcome harsh training. Therefore, self-management has the complementary concept of mental and physical aspects. As such, this study is meaningful in the point that it analyzed the negative variables of Kumdo players’ self-management on actual games and examined the relations. Nevertheless, it has limitations in the aspects that it failed to reflect the characteristics of Kumdo and that it is hard to generalize the study results because of a small study subjects.