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This paper begins with the view that Luther’s Reformation is rooted in his fresh new interpretation of Scripture. Luther’s principles of biblical interpretation such as ‘Sola Scriptura’ or ‘Sui ipsius interpres’ can be seen primarily by means of a grammatical, historical, and literal interpretation. However, there are many gaps between Luther’s principle and his actual practice of biblical interpretation. From a modern point of view, Luther’s interpretation is still far from the approaches of historical criticism. The reason for this discrepancy is that, among other things, Luther’s biblical interpretation is characterized by ‘Christ-centered interpretation’ and ‘Theology of the Cross.’ In Luther’s commentary it is still easy to find many allegorical and doctrinal interpretations. In this paper, I first briefly examine Luther’s position on the Old Testament, and then analyze Luther’s characteristics of the Bible interpretation by categorizing the theological themes that appear in his exposition on Genesis chapter 3 into five major themes. 1. A positive understanding of the ‘body’; 2. The nature of the ‘snake’s test’; 3. Woman as the inferior being; 4. The forbidden fruit as the Word. Futhermore, Luther’s commentary on Genesis 3 is not only the exegetical work on the text itself, but also supports the traditional doctrines and sometimes criticizes them. This paper present such characteristics into three features. 1. The pursuit of grammatical, historical, and literal interpretation; 2. The Christ-centered approach; 3. Criticism of Catholicism, other heretics, and patristic theology.
본 논문은 루터의 종교개혁의 근간을 그의 새로운 성서해석 방법에 있다고 보는데서 출발한다. 루터의 ‘오직 성서만으로,’ 혹은 ‘성서는 성서로 해석되어야 한다’는 성서해석의 대원칙은 무엇보다도 문법적, 역사적, 문자적 해석 원칙을 제시하는 것으로 볼 수 있다. 그러나 루터의 대원칙과 실제 주석 사이에는 많은 괴리가 있다. 특히 현대인의 관점에서 보기에, 루터의 해석은 여전히 역사비평에서 말하고 있는 역사적 의미와는 거리가 있다. 이런 괴리감의 이유는 무엇보다도 루터 성서해석의 특징이 ‘그리스도 중심적 해석’과 ‘십자가 신학’에 있기 때문이다. 루터의 주석은 문법적, 역사적, 문자적 원칙에 기반 하여 정확한 해석을 한다고 하면서도, 여전히 많은 부분 알레고리적이고 교리적인 해석이 눈에 띠는 것을 쉽게 찾아 볼 수 있다. 본 논문에서는 이러한 루터 성서해석의 특징을 루터의 성서주해 실례에서 찾아보고자 한다. 이를 위하여, 먼저 루터의 구약성서에 대한 입장을 간략하게 살펴보고, 그 다음으로 구체적인 실례로서, 루터의 창세기 3장 강해에 나타나는 신학 적 주제를 크게 다섯 가지 주제로 분류하여 분석하고자 한다. 1. ‘몸’에 대한 긍정적 이해, 2. 뱀의 존재와 시험의 본질, 3. 열등한 존재, 여성, 4. ‘말씀’으로 기능하는 금지된 열매, 5. 타락의 결과. 마지막으로, 본 논문은 루터의 창세기 3장 강해에는 본문에 천착한 주석만 있는 것이 아니라, 전통적 교리를 수용하고, 때로는 비판하는 특징을 보여주고 있다는 점을 세 개로 범주화하여 제시하고자 한다. 1. 문법적, 역사적, 문자적 해석 추구, 2. 그리스도 중심적 성서강해, 3. 성서강해를 통한 가톨릭과 다른 이단 및 교부신학 비판.
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