메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김은정 (중동중학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제27권 제2호
발행연도
2018.4
수록면
63 - 78 (16page)
DOI
10.5934/kjhe.2018.27.2.63

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this research is to analyze the content of housing in the field of ‘Home Life’ in the 2015 Revised Technology · Home Economics Curriculum. The aim is to develop an instructional design model reflecting both the analysis of the textbook content and the first principles of instruction based on the Component Display Theory. For these purposes, the content of housing in the 2015 Revised Technology · Home Economics Curriculum documents and in three textbooks has been thoroughly analyzed. The results are as follows. First, the system of housing contents in the field of ‘Home life’ within the revised curriculum documents includes `home life and safety`(Area), `life culture` and `safety` (Key concepts), and `culture of housing and remodeling the living space` and `housing environment and safety` (content elements). It also includes teaching and learning processes involving three different types of achievement standards, each of which requires relevant learning elements, examples, simulations, and training. Assessments on life independence abilities, creative thinking abilities and problem-solving skills have also been included. Second, textbooks A, B, and C are all found to focus on knowledge objective in terms of objective ratio and on expository strategy(Eeg) in the presentation form of Merrill’s component display theory. Third, the designs of the prototype problem, the problem development, the strategies for component skills, the strategies for class intensification, and the completion of the prototype are adduced in order based on the first principles of instruction.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 관련 문헌 고찰
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 2015 개정 기술 · 가정 교육과정과 교과서의 주생활 내용 분석
Ⅳ. 2015 개정 기술 · 가정 교육과정의 주생활 내용 및 교과서 분석에 따른 Merrill의 수업기본원리를 적용한 교수설계안
Ⅴ. 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-590-002043376