메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정진우 (서울과학기술대학교)
저널정보
한국비교노동법학회 노동법논총 勞動法論叢 第42輯
발행연도
2018.4
수록면
279 - 320 (42page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As a whole, the amendment proposals for the entire legislature are not entirely consistent with systematic and logical coherence, and there are many cases in which the obligation of the employer and the object of the safety and health management are greatly reduced rather than the current law. In addition, there are a few cases that do not conform to the legislative ideology of the occupational safety and health law and the principles of safety and health management.
We can not define crimes and punishment as arbitrators, but only criminal acts should be criminal. If a certain act is defined as a crime, there must be reasonable grounds. From this point of view, the revised proposals all extend beyond the scope of the concept and duty of the employer and the contractor, so that they do not take into consideration differences in the nature of labor contracts, contracts and contracts. From another viewpoint, there are many provisions in the revised text that define criminal acts that violate ethics and moral codes or cause harm to others only indirectly without harming others directly. However, criminalization of acts that should be moralized and merely ethically blamed is excessive criminalization.
In addition, not all of the contents of the subordinate statute of the amendment have been prescribed in advance, so the law does not regulate concrete contents, and as a result, the people who have the ability to judge the average judge the scope of the act It can not be predicted what kind. In addition, there are few cases that violate the principle of boldness and overbearing as the focus is on expanding the duty of the employer and strengthening punishment.
Therefore, if the legislative notice is passed without any amendment, it is expected that it will be involved in the unconstitutional lawsuit as soon as it is enforced and it will continue to be confused for a considerable period of time. And the criminal law has a lot of theoretical problems in the state of the law and the normative force is greatly damaged. As a result, it is feared that the perception that the Industrial Safety and Health Act is a law that can not be practically violated will be widespread throughout society. And the excessive expansion of the scope of the mandate can not only protect the target to be protected but also lead to the weakening of the protection of the core target.
In order to avoid problems like this, the entire framework of the amendment should be elaborated again after thorough discussion and examination. In order to do this, it is necessary to have enough opinions and discussions on each side in the attitude that all revisions should be made.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 체계상의 문제점
Ⅲ. 내용상의 문제점
Ⅳ. 현행법보다 후퇴한 부분
Ⅴ. 처벌규정의 문제점
Ⅵ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (4)

  • 헌법재판소 1997. 3. 27. 선고 95헌가17 전원재판부〔합헌〕

    1. 헌법제13조 제1항 전단은 모든 국민은 행위시의 법률에 의하여 범죄를 구성하지 아니하는 행위로 소추되지 아니한다고 규정하고, 제12조 제1항 후문은 누구든지 법률과 적법한 절차에 의하지 아니하고는 처벌·보안처분 또는 강제로역을 받지 아니한다고 규정하고 있다. 이러한 죄형법정주의의 원칙은 법률이 처벌하고자 하는 행위가 무엇이며 그에 대한

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2007. 11. 29. 선고 2005헌가10 전원재판부

    가. (1) 재판관 이강국, 재판관 김종대, 재판관 민형기, 재판관 목영준의 의견

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2007. 7. 26. 선고 2005헌바100 전원재판부

    끊임없이 진화하는 전기통신기술 영역을 규율대상으로 하는 전기통신사업법은 다른 법률에 비해 고도로 전문적이고 기술적일 뿐 아니라, 현실의 변화에 따른 신속한 입법적 대응이 필요한 분야의 법률이어서 그 세부적이고 기술적인 규율을 국회에 맡기기보다는 행정입법에 의하도록 하는 편이 보다 적절하다고 할 것이다. 이 사건 법률조항과 관련규정들을 유기적

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2010. 2. 25. 선고 2008헌가6 전원재판부

    가. 이 사건 법률조항은 형사처벌법규의 구성요건을 이루는 조항이면서도 그 내용 중 “이 법 또는 이 법에 의한 명령의 시행을 위하여 필요한 사항”의 의미범위가 명확하지 아니하여 수범자로 하여금 그 내용을 예측하여 자신의 행위를 결정하기 어렵게 하고 있으므로, 죄형법정주의에서 요구하는 명확성의 원칙에 위배된다.

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-336-002056284