본 연구는 교사관련 유아음악교육의 연구동향을 분석하여 유아 음악교육의 방향 설정 및 음악교육과 관련된 교사교육의 방향 모색을 목적으로 한다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 2000년부터 2014년까지의 학위논문 및 학술지 논문 101편을 중심으로 연구대상과 연도별 교사관련 유아음악교육의 연구방법 및 연구주제를 분석하고, 이 중 교사교육 연구에서 활용된 교사교육 접근법과, 교수전략, 효과성을 분석하였다. 연구결과를 살펴보면 첫째, 연구방법 분석결과 양적연구, 질적연구, 문헌연구의 순으로 많이 사용 된 것으로 나타났으며, 예비유아교사인 경우는 질적연구, 양적연구가 비슷한 수준으로 나타났으나, 현직유아교사 대상으로는 양적연구법이 질적연구법에 비해 2배이상 높게 나타났다. 그 외 다른 대상연구에서는 양적연구법이 더 많이 나타났다. 연도별 동향 분석결과로는 2006년 이후 더 다양한 연구법이 동시에 활용되는 것으로 나타났다. 둘째, 연구주제를 분석한 결과, 교사교육 관련주제보다는 음악교육에 대한 인식, 실태, 조사 등의 현황관련주제가 16배가량 높게 나타났으며, 특히 현직유아교사를 대상으로 한 연구의 빈도가 매우 높게 나타났다. 연도별 동향분석결과 현황관련주제는 꾸준히 진행된 반면, 교사교육주제는 2006년-2008년 2편을 시작으로 매 시기 현황관련주제와 비교하여 5배-25배 가량 적은 것으로 나타났다. 셋째, 교사교육접근법을 분석한 결과, 현직유아교사 대상으로는 멘토링 접근법만 이루어진 반면, 예비유아교사를 대상으로는 멘토링을 포함한 멘토링, 탐구중심, 개념도 접근법이 활용되었고, 연도별 동향분석결과로는 2012년 이후 교사교육접근법에서 멘토링, 탐구중심, 개념도 접근이 예비/현직교사 대상 연구에서 고르게 나타났다. 넷째, 교수전략 분석결과, 강의하기, 워크샵, 모의수업이 가장 많이 활용되었으며 워크샵과 모의수업은 현직유아교사를 위한 교수전략으로 더 두드러지게 활용된 것으로 나타났다. 연도별 동향분석결과로는 2012년 이후 더 다양한 교수전략이 적용되는 것으로 나타났다. 다섯째, 교사교육의 효과성 분석결과 태도 및 인식, 음악적 지식, 교수기술의 순서로 높은 빈도가 나타났으며, 연도별 동향분석결과 2012년-2014년이 이전 시기에 비해 지식, 기술, 태도 효과에서 더 고른 분포가 나타났다.
This study analyzes the general research trends of teacher-for-early-childhood music education and suggests research subjects and the way of teacher education that this study’s results imply. This study examines 101 domestic graduation thesis and research articles published during 2001-2014 in early childhood music education. The teacher-related music education researchers’ research methods and research subjects were analyzed by research subject and year. Teacher education methods, teaching strategies, and effectiveness used in the teacher education-related researches were also analyzed. Research results are as follows: First, the result of research methods analysis, quantitative research, qualitative research, and literature research were used in order of frequency. The analysis of trend of research chronology, and? more diverse research methods were used simultaneously after 2006. Second, the results of the analysis of research subjects show that present condition-related : awareness, condition, investigation were analyzed sixteen times more than teacher education-related subjects. In particular, the present condition-related research aimed at inservice teacher was very high. Third, as a result of teacher education approach analysis, while only mentoring approaches were used with inservice teachers, many approaches were used evenly for preservice teachers. Regarding? he analysis of trend of research chronology, three types of teacher education approaches were shown evenly in both teacher subject groups after 2012. Fourth, after teacher strategies analysis, lecturing, workshop, and teaching simulation approaches were used the most. Workshop and teaching simulation approaches were outstandingly used for teaching strategies for inservice teachers. Regarding the analysis of trend of research chronology, more diverse teaching strategies were used after 2012. Fifth, teacher education effectiveness analysis results showed that attitude/cognition, musical knowledge, and teaching skills were used in order of frequency and the analysis of trends of research chronology, during 2012-2014. Compared to the previous term, more even distribution in terms of knowledge, skills, attitude, effectiveness were analyzed.