이 연구는 2000년부터 2008년까지의 우리나라 '보육(保育)' 관련 학위논문들이 보여주는 현상과 경향성을 실증적으로 분석, 향후 우리나라 보육학의 학문적 정체성을 정립하는데 기초를 제공하고자 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육관련 학위 논문의 연구주제는 보육 평가, 보육 인력, 보육제도와 정책 분야에 관한 연구가 많았고, 보육의 역사 및 사상, 영유아 발달, 보육과정 및 교육 프로그램에 관한 연구는 미비한 편이었다. 둘째, 보육관련 학위취득자들의 전공은 사회복지, 유아교육, 아동복지, 보육, 정책한 전공계열의 순으로 많았으며 이들 중 특히 사회복지 전공영역이 가장 많았고, 최근 1~2년 사이에는 유아교육이나 보육학 전공영역이 많아지고 있는 추세이다. 셋째, '보육'에 대한 학문적인 관심과 접근노력들이 인접 유사전공에 머무르지 않고 식품영양, 정책, 보건, 유아특수교육 전공영역 등 다양한 영역들로 확대되어가고 있는 양상을 보여주고 있다. 이와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 보육학 관련 연구가 현실문제 해결을 위한 현상대응적 관점에서의 보육의 제도나 정책, 보육 평가 등의 연구에 편중되기보다 보육의 교육적인 측면에서의 질적 향상을 위하여 영유아 발달, 보육과정 및 교육 프로그램에 대한 연구가 활성화되어야 할 것이며 최근 유아교육이나 보육 전공자들의 보육 관련 학위 논문의 증가는 바람직한 현상이라고 할 수 있다.
This study is aimed to contribute to provide a foundation building up academic identity of educare through empirical analysis of the phenomenon and trends which was discussed in existing thesis for a degree related to educare from 2000 to 2008 in Korea. The findings of this study are as below.First, while topics of many thesis related to educare were about evaluation of educare, human resource for educare, and educare system and policy, the studies regarding history of educare, ideology of educare, development of infants and children, curriculum and program for educare were insufficient.Second, the portion of major studies of educare-related degree holders are in order of social-welfare, early childhood education, children welfare, educare, and politics. In particular, the portion of social-welfare field degree holders are the highest. The number of early childhood education and educare degree holders have also increased recent 1~2 years.Third, the range of academic interests and approaching efforts toward 'educare' have widen into various fields including food and nutrition, politics, health, and early childhood special education, not only limited to directly-related study fields.On the basis of these findings, conclusion as below can be followed. Active studies regarding infants and children development, educare curriculum and education program aiming to qualitative improvement in terms of educational aspect should be proceeded rather than studies related to educare merely focusing on policy, system and evaluation of educare in perspective of responding current situation. Increase of the number of thesis by early childhood education or educare degree holders related to educare seems to be desirable.