1780년 파리 방돔 광장에서 시작된 쇼메(Chaumet)는 유럽 왕실 주얼리 역사의 중심이 되었고, 18세기 말부터 현대에 이르기까지 티아라, 하이 주얼리, 시계등 다양한 디자인을 선보이며, 경제적 · 문화적 가치를 가진 하이 주얼리 브랜드로 성장 되어왔다. 자연의 영감을 받아 자연주의 디자인 브랜드로 출발한 쇼메는 창립 초기부터 주얼리의 다양한 영역을 선보였으며, 식물에 생명력을 불어넣어 풍요롭고 생동감 넘치는 자연의 모습을 우아하고 독특하게 표현하였다. 기하학적이고 인공적인 모던 디자인이 주류를 이루는 오늘날의 주얼리 시장에서 쇼메는 독창적이며 미학적인 영역으로서 프랑스는 물론 유럽의 왕가를 위해 왕실 보석들을 제작하는 주얼리 하우스로서 현재까지 세계 최고의 보석 브랜드로 각광 받고 있으며, 이는 설립 초기부터 지금까지 일관되게 유지되고 있는 쇼메의 독특한 디자인 철학1) 컨템포러리 클래식2)(Contemporary Classic)과 창조 정신 때문이다. 이에 본 연구는 프랑스 왕실 주얼리 브랜드 쇼메의 조형적 특징이 특히 잘 구현된 2016 자연주의 컬렉션을 중심으로 쇼메 주얼리에 나타난 자연주의 디자인을 분석하고 조형적 특성을 연구하고자 하였다. 이 연구를 통해 현대 주얼리 산업의 디자인 발전에 기여하고자 하며, 본 연구 내용은 다음과 같은 과정에서 진행되었다. 첫째, 본 연구의 서론으로 연구 목적, 연구 방법 및 범위에 대한 과정의 내용과 특징을 기술하였다. 쇼메의 2016 자연주의 컬렉션에 나타난 디자인을 분석하고 조형적 특성을 살펴보며, 이를 위해 쇼메에서 발행한 각종 홍보물과 전시자료, 그리고 관련 서적과 논문, 인터넷사이트, 기사 등을 통해 자료를 수집하고 조사하였다. 둘째, 본 연구의 본론으로 오랜 전통을 이어 내려오고 있는 쇼메사의 배경을 살펴봄으로써 쇼메의 자연주의 디자인을 2016 자연주의 컬렉션 중심으로 조형적 특성 및 디자인을 연구하였다. 셋째, 연구결과로 자연의 풍부한 영감을 받아 우아하게 재해석한 쇼메 2016 자연주의 컬렉션을 테마별로 분류하여, 각각의 조형 특성과 디자인 발전 과정을 분석 및 정리하였다. 본 연구를 통해 현대 국내 주얼리 디자인 연구의 필요성과 국내 주얼리 브랜드의 발전 및 가치 향상에 지향점이 되고자 한다.
Starting in 1780 in Paris’s Vendôme Square, Chaumet became the center of European royal gem history. From the end of the 18th century to the present, we have developed various designs such as tiaras, high jewelry and watches, and have grown into a jewelery brand with high economic value and cultural value. Launched as a naturalistic design brand with inspiration of nature, Chaumet has introduced various areas of jewelery from its inception and has expressed the elegance and uniqueness of the abundant and vibrant nature by infusing life into plants. In today’s jewelery market, where geometric and artificial modern design is the mainstream, Chaumet is a creative and aesthetic area and has been attracting attention as one of the world’s leading jewelery brands as a jewelery house producing French royal jewels and European royal jewels. Recognized Chaumet is a unique design philosophy, Contemporary Claccsic and creative spirit. In this study, we tried to analyze the naturalistic design of chaumet jewelery and to study the figurative characteristic around the 2016 naturalism collection which is especially well realized by the figurative characteristic of the royal jewelery brand chaumet of France. This study aims to contribute to the design development of the modern jewelery industry, This study was conducted in the following process. First, the introduction of this study described the content and characteristics of the process for the study purpose and range of research purpose. After analyzing Chaumet’s Naturalism collection of 2016 and analyzing the figurative characteristics, To do this, data were collected and examined through publicity materials, exhibition materials, related books and articles, Internet sites, and articles published by Chaumet. Secondly, by studying the background and characteristics of chaumet, which has been continuing its long tradition as a main subject of this study, we have studied chaumet’s naturalistic design with the figurative characteristics and design centered on the 2016 naturalism collection. Third, as a result of the study, the Chaumet 2016 naturalism collection, which was elegantly reinterpreted by the rich inspiration of nature, was categorized by themes, and their formative characteristics and design development process were analyzed and summarized. Through this study, I would like to become a point of study for the necessity of studying modern jewelery design and improvement of domestic jewelery brand.