메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정준우 (인하대학교)
저널정보
한양법학회 한양법학 한양법학 제29권 제3집(통권 제63집)
발행연도
2018.8
수록면
229 - 257 (29page)
DOI
10.35227/HYLR.2018.08.29.3.229

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the case of a corporation, which has an overwhelming advantage in Korea, there is a case in which the public interest is clear depending on the type of business or size, or the effect on the national economy is high, so that highly accurate accounting treatment and strict audit are required. In addition to seeking the interests of shareholders, these corporations also require social responsibility for employees and consumers, as well as the general public. Therefore, stakeholders who do not participate directly in management can also provide various materials to effectively understand the company"s financial condition and business performance. It is very important to do. However, since the internal audit of the Commercial Act did not meet all of these requirements, auditing by outside experts was mandatory for corporations meeting certain requirements under the Act on External Audit of Stock Companies. Nonetheless, corporate practices have consistently generated various accounting frauds, which has created a social consensus that the external audit system should be restructured in its entirety.
In the 20th National Assembly, which was launched under such circumstances, 17 amendments to the Act on External Audit of Stock Companies were initiated. However, the legislative subcommittee of the National Assembly decided to incorporate and adjust the main contents of the legislation and propose it to a separate committee, without giving 17 revisions to the plenary session. As a result, the committee on legislation proposes an alternative to the subcommittee on legislation to be revised by the committee. The amendment was promulgated on October 31, 2017, passing the plenary session on September 28, 2017, It will be implemented. However, the revised Act is very vast and contains a lot of problems of each amendment, which may lead to further legal disputes in the future, and confuses the company practices that are familiar with the existing system. In this paper, we focus on only the revisions related to the appointment, designation and accountability of external auditors among the main contents of the revised external audit law, identify the problems and sought a reasonable improvement plan.

목차

Ⅰ. 서설
Ⅱ. 외부감사인의 선임에 관련된 쟁점사항 검토
Ⅲ. 외부감사인의 지정에 관련된 쟁점사항 검토
Ⅳ. 외부감사인의 책임에 관련된 쟁점사항 검토
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (1)

  • 대법원 2012. 6. 28. 선고 2010두24371 판결

    [1] 행정법규 위반에 대하여 가하는 제재조치는 행정목적의 달성을 위하여 행정법규 위반이라는 객관적 사실에 착안하여 가하는 제재이므로, 위반자가 그 의무를 알지 못하는 것이 무리가 아니었다고 할 수 있어 그것을 정당시할 수 있는 사정이 있을 때 또는 의무의 이행을 당사자에게 기대하는 것이 무리라고 하는 사정이 있을 때 등 의무 해태를 탓할 수 없는 정당한

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0