〈하얼빈〉은 1930년대 후반을 살아가는 도시민의 애수와 소외된 정서를 섬세하게 드러낸 수작이라는 점에서 이효석 후기문학에서 중요한 위치를 차지한다. 초기에 해삼위 공간을 통해 마르크시즘에 기반한 계급문학으로 출발한 이효석은 또하나의 이국공간으로 동양의 파리라고 일컫는 하얼빈에 주목했다. 두 번 하얼빈 여행을 한 작가는 이를 바탕으로 1940년에 발표한 〈하얼빈〉, 〈벽공무한〉에서 혼종적이고 복합적인 근대도시의 면모를 예리하게 소묘하였다. 근대도시의 산보객 모티프는 박태원, 이상, 최명익의 경성, 평양을 중심으로 한 모더니즘소설에 등장하였는데 서구, 근대, 세계를 지향했던 이효석에겐 하얼빈이라는 도시가 매우 적합했다. 만주사변 이후 1945년까지 일제가 관리했던 만주국의 하얼빈은 오족협화와 왕도낙토를 정치 슬로건으로 외국자본이 유입된 식민지 국제도시로 급부상하였다. 목적 없이 향락을 위해 여행을 온 산보객은 키타이스카야 주변을 카바레 여급과 산책하면서 관찰하고 조망한 풍경과 대화와 심리를 통해 화려하고 사치스러운 환등상과 상품물신성 그리고 어둡고 쓸쓸한 시대적 분위기라는 양면적이고 이중적인 근대도시를 체험한다. 작가는 호텔, 주택지대, 영사관, 송화강가, 휴게소를 잇는 산책여정 속에서 도시풍경이 주는 소외된 심리와 애수의 정서를 밝음과 어둠, 사치와 궁핍, 행복과 비극이 교차되는 플롯하에 효과적이고 예술적으로 형상화한다. 현실을 벗어나기를 원하는 여행자는 불명예가 각인된 카바레 여급유우라와 호텔이나 변소에서 시중드는 러시아 출신 망명자인 늙은 보이와 동일시되면서 타자적 정체성을 확인한다. 〈하얼빈〉은 모더니티를 품고 있는 근대도시가 지닌 양가적 특성과 1930년대 후기 전쟁의 참상과 급변하는 근대문명의 명암을 내포한 하얼빈을 최소한도의 낭만과 최대한도의 리얼로 그린다. 예술성과 미의식을 중시하는 이효석은 여인의 아름다움과 모던의 향유를 표면적으로 내세우지만 결코 합일할 수 없는 인간관계, 식민지 국제도시가 지닌 모순과 모더니티의 비정함을 우회적으로 드러낸다. 이 작품은 도시풍경과 내면심리를 시각과 청각과 미각을 동원하는 공감각적 표현과 색채미학을 통해 헤테로토피아적 공간인 하얼빈을 시차적 관점으로 표출함으로써 예술적 효과와 주제의식을 예리하게 담아냈다.
Harbin holds a significant place in the latter literature of Lee Hyo-seok as the masterpiece depicts delicately the sorrow and alienated sentiment of urban residents in the latter half of the 1930s. Making a start with Marxism-based proletarian literature through the space of Vladivostok in the early creative days, Lee focused on Harbin known as Paris of the East as another exotic space. He made two trips to Harbin and used the experiences to depict sharply the hybrid and complex aspects of a modern city in his Harbin and Byeokgongmuhan published in 1940. The flaneur motif in a modern city appeared in modernism novels around Gyeongseong and Pyeongyang by Park Tae-won, Lee Sang and Choi Myeong-ik. The city of Harbin was a great fit for Lee that was oriented toward the West, modern times, and the world. Harbin of Manchuria was managed by the Japanese empire from 1932 to 1945. Under the political slogans of Ojokhyeophwa and Wangdonakto, it rapidly emerged as an international city with the inflow of foreign capital. Flaneurs traveled to the city for no particular purposes except for pleasure. They would walk around Kitayskaya with cabaret waitresses and experienced an ambivalent and double modern city between gorgeous and luxurious phantasmagoria and commodity fetishism and the dark and lonely atmosphere of the times through the landscapes that they observed and saw and the conversations and psychology that they had. In their walk journeys encompassing hotels, residential areas, consulates, deck parlour by the Songhua Jiang, and rest areas, the inner psychology and sorrowful sentiment of the city landscapes was embodied in an effective and artistic manner under the cross plot of light and dark, luxury and poverty, and happiness and tragedy. Wishing to escape from the reality, the travelers checked their other identity as they were identified with Eura, a cabaret waitress in whom disgrace was engraved, and an old boy that exiled from Russia and served customers at hotels and bathrooms. Lee’s Harbin depicts the city of Harbin, which had ambivalent characteristics as a modern city of modernity, the horrors of war and rapidly changing trends of the times in the latter part of the 1930s, and light and shade of a modern civilization, with minimum romance and maximum reality. Lee, who put an emphasis on artistry and aesthetic consciousness, highlighted the beauty of women and the enjoyment of modern times on the surface but presented interpersonal relationships that could never be united, contradiction and irrationality of a colonized international city, and cold-heartedness of the capitalist modern times in indirect ways. In this work, Lee showed synesthesia expressions and color aesthetics to mobilize vision, hearing, and taste to depict urban landscapes and inner psychology, presenting Harbin as a heterotopia space from a demarcative perspective and delivering artistic effects and thematic consciousness sharply.