메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성진선 (창원대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제26권 제3호
발행연도
2019.8
수록면
129 - 155 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to propose teaching methods for the presupposition of Korean causal connective endings “-aseo” and “-nikka.” This research on the presupposition of “-aseo” and “-nikka,” which is the intuition information of Korean native speakers, follows the author’s preceding study (2018). The presupposition is that “-aseo” is used when the listener knows the information, and “-nikka” is used otherwise. In this paper, foreign learners in a university were surveyed with a questionnaire to examine the effectiveness of presupposition, and the results confirmed such effectiveness. This paper focuses on the steps necessary to present the presupposition of “-aseo” and “-nikka” within five stages of Korean language classes. Presupposition, the intuition information of Korean speakers, will become intuitive information for foreign learners. This important piece of information will be needed to reduce the usage errors of “-aseo” and “-nikka.”

목차

1. 서론
2. 연구 동향
3. 전제의미 실효성 확인 및 교실 적용방안
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-701-000968804