이 글은 한국어교육에서 언어와 문화적 사고의 집합물인 문학 본연의 ‘정서’에 주목하여 김유정의 <동백꽃>에 나타난 ‘해학’의 정서 표현을 교육하는 방안을 모색하였다. 김유정의 <동백꽃>은 한국의 ‘해학’의 정서를 강원도 방언을 구어 표현으로 구현한 대표적인 작품으로 한국어 학습자에게 풍부한 어감을 제공할 수 있는 가치를 지닌다.
<동백꽃>에 나타난 해학의 언어 표현은 애정 표현에 순진한 ‘나’라는 남성 인물과 ‘점순이’라는 조숙한 여성 인물이 대비를 이루면서 구어체로 표현된 토속어 및 속어가 웃음을 유발하는 해학적 정서 효과를 보인다. 또한 이 작품은 갈등과 화해의 과정이 ‘감자 사건’, ‘씨암탉 사건’, ‘수탉 싸움 사건’, ‘동백꽃 사건’으로 압축되어 전개되고 있다. 또한 한국의 해학과 관련된 문화적 정서와 동백꽃으로 집약된 문학적 정서 경험이 웃음으로 화해에 이르는 해학적 정서를 경험하게 한다.
이를 바탕으로 이 글은 <동백꽃>의 교수 방안을 마련하기 위한 학습 목표를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 이해 교육의 측면에서 <동백꽃>에 나타난 문학적 언어 표현과 사회문화적 정서 표현, 문학적 정서 표현을 이해할 수 있다. 둘째, 표현 교육의 측면에서 ‘해학’과 관련된 유머를 활용하여 구어적 어감의 표현 능력을 향상시킬 수 있다. 이에 대한 교육 방안으로 우선 김유정 작품에 나타난 난이도가 높은 방언과 토속적 표현의 어감 교육을 위한 텍스트 듣기 활동을 진행한다. 그리고 텍스트 읽기 전 활동을 위한 배경 지식으로 ‘고추장을 먹으면 힘이 난다’는 한국의 사회문화적 정서와 함께 ‘동백꽃’의 알싸한 향취에 대한 스키마를 형성시킨다.
텍스트 읽기 활동에서는 <동백꽃>의 장면을 ‘감자 사건’, ‘씨암탉 사건’, ‘수탉 싸움 사건’, ‘동백꽃 사건’으로 나눈 후 사건의 전개에 대한 말하기 활동을 한다. 텍스트 읽기 활동 이후 <동백꽃>을 장면별로 나누어 ‘나’와 ‘점순이’의 대화를 연극 대본으로 완성한 후 교육연극을 구연한다. 이러한 과정은 텍스트 듣기 활동 - 텍스트 읽기 전 활동 - 텍스트 읽기 활동 - 연극 대본 쓰기 - 연극 구연 말하기의 흐름으로 이해 교육에서 표현 교육을 지향하는 교육 방안으로 제시하였다.
A Method of Education for the Emotional Expression of 'Humor' in the Korean language education
(Sungkyunkwan University)
Jo, Soo-Jin
This article sought for a method of education for the emotional expression of humor appearing in Kim, Yoo-jeong's 'Dongbaek flower', by paying attention to the emotion of literature, which is an aggregate of the language and the cultural thoughts in the Korean language education. As a representative work that materialized the emotion of the humor of Korea and the dialect of Gangwon-do through the colloquial expression, Kim, Yoo-jeong's 'Dongbaek flower' possesses the value that can provide the abundant nuances to the learners of the Korean language.
While the male character called "me", who is naive to the expressions of affection, and the premature female character called "Jeomsuni' form a contrast, the linguistic expressions of humor appearing in 'Dongbaek flower' show the humorous emotional effect in which the local language and the slangs expressed through the colloquial style cause the laughter. Also, this work has been unfolded by having the process of the conflicts and the reconciliations compressed into 'the potato incident', 'the brood hen incident', 'the rooster fight incident', and 'the Dongbaek flower incident'. Also, the cultural emotions related to the humor of Korea and the literary, emotional experiences intensified with the Dongbaek flower lead to the experience of the humorous emotion that reaches the reconciliation through the laughter.
Based on this, this article set up the learning goal for preparing a plan for teaching 'Dongbaek flower' as follows: First, the literary language expressions, the socio-cultural emotional expressions, and the literary emotional expressions can be understood through the aspect of understanding education. Second, by utilizing humor, the ability to express with the colloquial nuances can be improved through the aspect of expression education. As a method for educating regarding this, first, a text listening activity for the education on the dialect, of which the level of difficulty is high, that appears in Kim, Yoo-jeong's work and on the nuances of the folksy expressions is proceeded with. And, as the background knowledge for the activity before reading the texts, 'If you eat red chili paste, you get energy' forms a schema regarding the pungent fragrance of 'Dongbaek flower' together with the socio-cultural emotions of Korea.
In the text reading activity, the activity of talking about the unfolding of the incidents is engaged in after dividing the scenes into 'the potato incident' and 'the brood hen incident', 'the rooster fight incident', and 'the Dongbaek flower incident'. After the text reading activity, by dividing 'Dongbaek flower' by scene, and, after completing the conversation between 'Me' and 'Jeomsuni' as a play script, the educational play is narrated. Such a process presented a method for the education which aims at the expression education from the understanding education with the flow of the activity of listening to the texts -> the activity before reading the texts -> the activity of reading the texts -> writing the play scripts -> narrating the play.