이 연구의 목적은 특수아동 부모의 심리운동 프로그램 선택 속성에 관하여 파악하고 속성간의 중요도와 우선순위를 정량적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 특수아동을 심리운동 프로그램에 참여시키는 부모를 연구 참여자로 선정하였다. 연구방법은 문헌분석과 전문가 집단 회의를 통해 개방형 질문지를 제작, 자료수집, 그리고 귀납적 내용분석 순으로 선택 속성을 추출하였다. 그리고 선택 속성들의 중요도 분석은 계층분석법(AHP) Expert Choice 2000을 이용하여 분석하였다. 분석을 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수아동 부모의 심리운동 프로그램 선택 속성으로 심리운동사 속성(3개), 물리적 속성(6개), 그리고 심리운동 프로그램 속성(5개) 순으로 나타났다. 둘째, 특수아동 부모의 심리운동 프로그램 선택 속성들의 중요도및 우선순위는 다음과 같다. 선택속성의 중요도는 심리운동사 속성(.687), 물리적 속성(.203), 그리고 심리운동 프로그램 속성(.110) 순으로 결정되었다. 그리고 세부 선택 속성들의 우선순위를 분석한 결과 심리운동사의 전문성이 가장 중요한 속성으로 결정되었으며, 다음으로 평판조회, 심리운동사의 친절성, 교구의 전문성, 시설의 안전성, 시설의 쾌적성, 주거지와 근거리와 공간 그리고 교통이용의 편리성, 심리운동 프로그램에 대한 흥미, 심리운동 프로그램 다양성, 참여시간 및 빈도, 적절한 참여인원, 교육비 순으로 분석되었다.
이러한 결과는 움직임교육과 대상자 중심의 신체적 발달을 추구하는 심리운동의 교육적 관점이 반영된 결과라고 보여지며, 현장에서의 심리운동 프로그램 적용에 중요한 시사점을 제공할 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to examine the selection attributes of special children's parents in psychomotor programs and perform a quantitative analysis of the importance and priorities of the attributes. For this purpose, the parents who participate in the psychomotor programs of their special children were selected as research participants. The research methods in analyzing the priorities of selection attributes was used in the order of data collection through open questionnaires, which were created by literature analysis and expert group meetings, and inductive content analysis. The importance of selection attributes was analyzed by using AHP Expert Choice 2000. The results of the analysis are as follows: First, psychomotor program comprises three types of attributes; psychomotrician attributes (3), physical attributes (6), and psychomotor program attributes (5). Second, the importance and priority attributes of parents in selecting psychomotor programs for their special children are as follows: The importance of selection attributes was determined in the order of psychomotrician attributes (.687), physical attributes (.203), and psychomotor program attributes (.110). As a result of analyzing the priorities of the detailed selection attributes, the professionalism of the psychomotrician was determined as the most important factor, followed by the reputation, kindness of the psychologist, specialty of the educational tools, safety and comfort of the facilities, distance between homes and facilities, convenience of program space and transportation, interest in and diversity of psychomotor programs, time and frequency of participation, appropriate attendance, and education costs. These results are considered to be reflecting the educational viewpoints of psychomotor programs pursuing the physical activity education and subject-oriented physical development, and they can provide important implications for application of psychomotor programs in the field.