본 연구는 애니메이션 동물캐릭터의 의인화정도에 따른 커뮤니케이션 효과 변인을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 그리고 캐릭터의 의인화 정도와 신체표현방식에 따라 커뮤니케이션 오디언스의 감정 강도가 어떻게 달라지는지를 살펴보았다. 이를 위해 애니메이션 동물캐릭터의 의인화정도에 따른 감정 유형 및 강도의 차이에 대한 연구 문제를 수립하였다.
첫째, 의인화동물 캐릭터의 의인화 정도가 낮거나(동물의 원래 모습에 가까움) 높은(사람의 모습에 가까움) 단계에서 감정의 강도가 컸으며, 중간 단계일 때 감정의 강도가 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 여섯 가지 감정(기쁨, 슬픔, 화남, 두려움, 혐오, 놀람) 중 두려움을 제외한 감정들이 ‘신체의 축이동’에서 가장 큰 감정 강도가 나타났다. 두려움은 ‘몸동작(어깨와 손)’에서 가장 큰 감정 강도 차이가 나타났다. 셋째, 의인화 수준별 감정 유형과 신체표현방식에 따른 감정 강도 차이를 파악하는 것으로, 분석 결과 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 동물에 가까운 의인화 저수준(1단계)에서는 다른 비언어적 신체 요소가 발달되지 않기 때문에 감정을 이해하는 것이 주로 얼굴에 의존하여 표현되었다. 넷째, 감정유형별 감정을 가장 크게 인식하는 신체 부위로는 먼저 기쁨과 슬픔, 역겨움, 놀라움, 두려움의 경우 눈꺼풀이었으며, 화남은 눈썹이 가장 크게 인식하였다. 전체적으로 각 감정별 주요 신체 표현 부위는 ‘눈꺼풀’과 ‘눈썹’, ‘입술’, ‘몸 전체’의 빈도순이었다. 화남의 경우 다른 감정과 달리 앞발을 통해 경험하는 빈도가 높은 순위로 나타났다.
본 연구는 의인화와 세부 표현방식과 여섯 가지 감정 유형의 관계를 고찰하였다. 또한 애니메이션 캐릭터를 기획, 제작할 때 의인화와 비언어적 표현방식, 감정의 유형 등이 상호 고려되어야 함을 시사한다는 점에서 실무적 유용성을 갖는다.
The purpose of the research is to explore communication effect variables according to the degree of anthropomorphism of animal characters in animation. Also, this study aims to reveal how different affect intensity of communication audience is according to the degree of anthropomorphism of characters and the way of physical expression. For this purpose, research questions were established on both the type and intensity of affect according to the degree of anthropomorphism of animated animal characters.
The results are as follows. First, it was found that affect intensity was large when the degree of anthropomorphism of animal characters is low (close to the original form of animals) or high (close to the form of human), and affect intensity was small in the intermediate stage. Second, among six emotions (pleasure, sadness, anger, fear, hatred, surprise), emotions except for fear were shown the largest affect intensity in 'axis movement of the body'. Fear was showed the largest affect intensity in 'motion of the body (shoulders and hands)'. Third, there was a statistically significant difference among the types of emotions by the degree of anthropomorphism and the difference of affect intensity according to the way of physical expression. Fourth, body parts which recognize each type of emotions most are as follows; eyelid recognized as pleasure, sadness, hatred, surprise and fear, and eyebrow recognized as anger most. The major body parts for physical expression by each emotion were 'eyelid', 'eyebrow', 'lips' and 'entire body' in frequency order. In case of anger, it was expressed through front paws with high frequency unlike other emotions.
In this research, the relation between anthropomorphism and detailed expressional way and six emotions examined were found to be of great significance in expanding existing research results. This study has practical usefulness, in that the results imply anthropomorphism, nonverbal expressional way, and the type of emotion should mutually be considered when planning and producing characters in animation.