스마트기기의 급속한 발전은 새로운 디지털 문화를 형성하였으며, 스마트폰을 위시로 한 스마트기기는 일생생활에서는 없어서는 안 될 생활필수품처럼 거의 필수적인 요소가 되어 버렸다. 스마트기기의 발전은 학생들의 학습 환경과 그들의 생활에도 많은 영향을 주었으며, 학생들은 스마트기기 사용에 많은 시간을 할애하고 그것에 집중하고 일상의 즐거움을 얻으면서 스마트기기를 통하여 나름대로 삶의 의미와 행복을 추구하고 있다. 그러나 이러한 스마트기기에 대한 집중과 지나친 사용은 테크노스트레스(technostress)라는 새로운 형태의 스트레스로 학생들에게 부작용을 일으키고 있다. 이러한 상황에도 불구하고 학생들의 스마트기기 사용의 몰입이 그들의 삶의 즐거움과 연결된다면 스마트기기를 사용하며 행복을 추구하는 학생들이 진정으로 행복한지에 대한 의문을 갖게 된다. 더욱이 지금까지 테크노 스트레스원에 의해 유발된 테크노스트레스와 개인의 행복감과의 관계에 관한 연구는 거의 이루어지고 있지 않았다. 이에 본 연구는 이러한 의문과 문제의식을 바탕으로 스마트기기 사용으로 유발된 테크노스트레스가 스마트기기 사용에 몰입하고 있는 학생들의 행복감에 어떠한 영향을 미치는지 연구해보고자 하였다. 또한 테크노스트레스가 스트레스대처방식, 자아탄력성 및 디지털 디톡스와 어떠한 관계가 있는지를 분석하고 스트레스 대처방식, 자아탄력성 및 디지털 디톡스가 행복감에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 본 연구를 위하여 서울시, 경기도, 강원도 소재의 중학생 393명과 고등학생 525명, 총 918명을 대상으로 설문을 진행하였다. 연구결과 테크노스트레스는 스트레스 대처방식, 자아탄력성, 디지털 디톡스에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 테크노스트레스는 행복감에는 직접 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으나 문제중심 대처방식, 자아탄력성 및 디지털 디톡스를 통하여 행복감에 미치는 간접 효과가 유의한 것으로 분석되었다. 이를 통하여 테크노스트레스가 행복감에 미치는 영향에 있어서 문제중심 대처방식, 자아탄력성, 디지털 디톡스가 행복감과의 관계에 있어 중요한 변인임을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 학생들에게 테크노스트레스를 알리고 테크노스트레스를 인지하도록 도와주고자 하였다. 또한 학생들의 행복감을 증진시키고 테크노스트레스를 경감시키기 위한 방안으로 문제중심 대처방식의 적극적인 활용, 자아탄력성 증진 및 디지털 디톡스 실천을 제안하였다.
The rapid progress of smart devices has formed a new digital culture. Above all, smart devices including smart phones combined with the Internet have become a daily necessity and the center of life. This development of smart devices has also affected students’ learning environments and their lives, and while spending a lot of time on the use of smart devices, concentrating on it, and getting the enjoyment of everyday life, they are pursuing their own meaning and happiness in life through smart devices. However, inordinate focus on smart devices and excessive use of them is causing students a new kind of stress as a side effect called technostress. In spite of this situation, if students’ immersion in the use of smart devices is connected to the enjoyment of their lives, there is some question about whether the students, who pursue their own happiness through smart devices, are truly happy. Moreover, researches so far have been rarely conducted on the relationship between technostress caused by techno-stressors and individual happiness. Therefore, with this issue as the background, this research aims to examine how the technostress due to the use of smart devices have an impact on the students’ happiness. In addition, the impact of students’ technostress on their stress-coping methods, ego-resiliency, and digital detox - the intervening variables for this study - was analyzed. and this research aims to explore how stress-coping methods, ego-resiliency, and digital detox affect happiness. In this study, the data was collected through a survey of 393 middle school students and 525 high school students, a total of 918 students in Seoul, Gyeonggi and Gangwon Province. According to the results of the study, the technostress significantly affected the stress-coping method, ego-resiliency, and digital detox. The technostress was analyzed to have no direct, significant effect on happiness, while the indirect effect of technostress on happiness was significant through the problem-focused coping, ego-resiliency, and digital detox. It was proved that regarding the impact of technostress on happiness, the problem-focused coping, ego-resiliency, and digital detox were significant variables. Based on the analysis results of this research, ways to help students become apprised of technostress and aware of technostress were proposed. Moreover, in order to increase students’ happiness and to alleviate their technostress, ways to use the problem-focused coping, to increase ego-resiliency, and to practice digital detox were suggested.