(연구배경 및 목적)현대사회는 점점 인간, 사회, 경제, 환경의 구조가 유기적으로 연결되어 가고 있기 때문에, 이제 어느 한 공간이나 장소만을 개선함으로써 인간 환경의 문제를 해결하기 어려워졌다. 또한 산업구조의 변화와 장기적 경기침체현상은 우리사회에 재개발보다 재생으로 전환하는 추세를 이끌고 있다. 이 과정에서 폐 공장과 그 주변 그리고 폐 철도나 고가 위와 같은 이전에 없었던 새로운 공공 영역들이 출현하기 시작하고 있다. 이러한 공공장소의 디자인 문제해결은 어느 한 분야의 전문영역으로는 접근하기 어렵다. 기존 조형예술의 범주에서 규모를 중심으로 구분하여 온 실내, 건축, 조경, 도시와 같은 전통적인 구분은 이제 인간의 삶의 터전을 유기적 관점에서 인식하는 환경디자인의 개념으로 전환할 필요성이 있다. 환경디자인이라는 용어는 1960년대 이후 환경 문제가 널리 알려지게 되면서 일반화되었으며, 외부환경을 의미하는 것이 아닌 인간 삶의 질을 추구한다는 측면에서 유기체적인 통합디자인의 개념으로 받아들여 환경에 재구성해야 한다는 의미로 이어져오고 있다. 이 연구의 문제는 디자인 영역 간 규모로 규정지어진 전통적인 구분에서 유기체적관점으로 사고의 전환을 포함한 환경디자인의 개념을 재고하고, 특히 인간과 환경의 유기적 결합과 인간과 환경 공동체 시각에 기반한 환경디자인에서 공공적 특성을 알아보고자 한다. (연구방법)이 연구는 문헌조사를 통해 환경디자인에 대한 개념과 정의를 재고하고 공공성의 개념을 고찰하였다. 환경디자인의 공공적 특성을 도출하기 위해 먼저, 선행연구를 통해 내·외부공간의 공공성관련 연구에서 각 영역의 공공성을 추출하였다. 다음으로 전통적 개념에서 변화된 현대적 의미의 공공성 개념을 추출하였다. 마지막으로 환경디자인의 공공적 특성을 시민사회를 위한 환경적 지원활동으로 정의하고, 인간과 환경의 유기적 관점에서 공공적 특성들을 추출하였다. 추출된 공공적 특성들은 앞서 살펴본 공공성 요소들과 종합하여 프로젝트 단계별로 적용하여 도출하였다. 사례조사의 대상은 2017년 완공을 앞두고 있는 서울역 7017 프로젝트를 선정하였다. 대상지는 폐 고가를 사람을 위한 도보 환경으로 전환하는 프로젝트이다. 범위는 프로젝트 전 단계, 마스터플랜, 그리고 완공 후 단계의 세부적 내용이며, 수집된 자료는 3장에서 도출한 환경디자인의 공공적 특성들로 분석하였다. (결과)결과적으로, 서울역 7017 프로젝트의 착수단계와 시작단계에서 시민들의 공론형성 및 커뮤니티 구축과 같은 활동을 비롯한 참여와 합의의 과정이 미흡하였다. 반면 마스터플랜에는 접근, 개방, 연계, 쾌적, 공동체성과 통합성이 잘 반영되어 있었다. 운영전략보고를 통해서 살펴본 완공 후 단계는 주체를 관의 주도가 아닌 비영리단체 민간단체에 위탁 운영하는 방식으로 계획 중에 있으며 관이 지원하는 형식으로 추진하고 있다. 그러나 완공을 7개월 앞둔 시점까지 선정되지 못해, 설계초기부터 운영전략과 설계의 질, 운영 안정성을 높일 수 있는 주체가 참여하지 못했다. (결론)환경디자인의 공공적 특성을 시민사회를 위해 환경적으로 지원하는 활동을 돕기 위한 특성으로 규정하고, 설계 시 고려해야 할 공공적 특성들을 도출하였다. 이 특성들이 프로젝트 단계별로 적용하고 고려해야 함을 제시하였다. 이 연구의 의의는 인간과 환경을 위한 보다 나은 설계를 위한 환경디자인의 공공적 특성을 알아보는데 있다.
(Background and Purpose)In our society, because every aspect of design problems has a close relationship with human beings, society, and the environment, we need to use more than one approach in order to solve them. In addition, industry changes and economic recession push to regeneration of places rather than new developments. Old factories, disused railroads, and high-level roads and the areas around them become new places. The design problems of these areas cannot be solved using one specific discipline. We must discover new design approaches. The new design paradigm also pushes us to change typical design divisions and integrate design fields. Professions, such as product design, interior design, architecture, landscape architecture, and urban design, also suggest integration with the environment, considered to be environmental design. The discipline of environmental discipline involves interdisciplinary approaches, and its design process is systematic and holistic. We therefore need to reconsider environmental design terminology, categories, and characteristics. In the 1960s, the terminology of environmental design came into being and gradually encompassed human behavior, psychological interaction, physical conditions, sociological affects, and ecological considerations for the quality of human life. This study reconsiders environmental design’s definition and investigates the characteristics of publicness in environmental design. (Method)First, this study reviews the concept of environment design with affordance for the environment and publicness. Second, through literature review, publicness-related studies are investigated. Then, the review adopts change in the publicness concept through recent studies. The research methodology employs case study. The Seoul Station 7017 project was selected as an environmental design project. Data collections was conducted at the beginning period of the project, during the master plan, and after construction using the Seoul Station 7017 website and The Seoul Institute’s operation/maintenance plan. The collected data was analyzed according to the characteristics of publicness. (Results)There was a lack of a public hearing about the construction in the beginning period of the project in terms of participatory design. However, the master plan was well accomplished in relation to the characteristics of publicness. Regarding the plan for the period after construction, since the project involved the characteristic of sustainability, the participator governance does not yet exist but should have been formed during the beginning period of the project by the Seoul Institute paper. (Conclusions)The result contributes to the investigation of the characteristics of publicness in environmental design to ensure quality of human life. The study’s results depict the role of the characteristics of publicness in the public spaces of interior and architecture environments as well as parks and urban design environments.