메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
이화여자대학교 음악연구소 이화음악논집 이화음악논집 제21권 제1호
발행연도
2017.1
수록면
187 - 216 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In this essay, I will explore the possibilities of alternative musical modernity, focusing on the contemporary Korean music from a postcolonial perspective. It is the task of exploring alternative modernity to find a flexible sense of modernity in the encounter with the other of subjectivity. The current situation of globalization provides the material basis for this task. Since the 2000s, a rapid trend of ‘fusion’ arose in the Korean national music field, and the following distinct changes were noted in years after the 2010s. Firstly, musical collaborations across institutional or national borders are frequently conducted. Secondly, a growing number of cases are taking advantage of sori elements in individualistic ways rather than nationalistic ways. Lastly, the national music (kugak) field dismantles the boundaries of musical institutions and embraces virtually all genres of music. This trends can be defined as a cultural signal of the transitional period of Korea, moving on from the stage of colonial modernity to that of global modernity. The alternative subjectivity of de-coloniality, however, cannot be constructed only with meetings and encounters that surpass the boundaries of ethnicity and nation. It also needs to encounter the past of oneself in a new way.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0