본 연구의 목적은 최근 적용된 ‘2009 개정 교육과정’에 의한 초등 3~4학년 음악 검정교과서 6종(권)에 제시된 다문화 음악교육 관련 단원의 비중과 그에 따른 학습내용을 고찰하는 것이다. 이는 학생들이 음악문화의 다양성을 인정하고 다문화 시대를 주도할 수 있는 태도를 기르고자 하는 개정 교육과정의 취지를 교과서에서 얼마나 충실히 구현하고 있는지를 분석을 통해 살펴보고자 함이다. 이에 따른 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 음악 교과서 6종에 제시된 다문화 음악 관련 평균 단원의 수는 3.5(4.1%)이고, 평균 악곡의 수는 8.1곡이었다. 즉, 학년별로 나누어 볼 때 3학년, 4학년 각각 평균 4곡 정도의 다문화 관련 악곡을 학습할 수 있다. 둘째, 음악 교과서 6종에 제시된 다문화 악곡의 지역을 분류한 결과 아시아 노래가 평균 2.3곡(29.17%), 유럽 노래가 평균 3.1곡(41%), 아프리카 노래가 0.83곡(9.08%), 아메리카 노래가 1.67곡(13.17%), 오세아니아 노래가 0.17곡(2.08%)이 수록되었다. 셋째, 악곡에 따른 음악활동을 살펴본 결과 대부분의 악곡 학습내용이 가창 중심으로 제시되어 있었다. 이에 좀 더 다양한 음악활동(악기 연주하기, 음악 만들기, 음악 감상 등)의 제시가 요구되었다. 넷째, 맥락적 요소를 분석한 결과 대부분의 교과서에서 간략하게나마 나라의 국기, 의상, 원어발음 등의 내용을 제시하고 있었지만, 활동과 관련된 구체적인 역사적, 사회적, 문화적 내용의 학습은 부각되지 않아 그에 따른 활동이 필요하였다. 다섯째, 생활화 요소 측면에서는 모든 교과서가 다문화 악곡을 교과서에 제시한 것만으로 다문화 음악교육을 통한 생활화 영역의 학습목표인 다양한 음악문화에 대한 올바른 가치관 형성 기여에는 모두 충분하였으나 생활화와 관련된 적극적인 학습활동은 부족하여 그에 따른 내용과 지도방법의 개발이 필요하였다.
The purpose of this study is to consider the importance of multicultural music education-related units contained in six types (volumes) of elementary school third- and fourth-grade authorized music textbooks grounded on the recently applied ‘2009 revised national curriculum’ and also the learning contents of them. It is intended to examine through analysis how faithfully the textbooks actualize the purpose of the revised curriculum to help students recognize the diversity of music culture and cultivate their attitude to lead the multicultural era. The findings of this study can be summed as below: First, the average number of units related to multicultural music contained in the six types of music textbooks was 3.5 (4.1%), and the average number of songs was 8.1. In other words, in terms of grades, the third and fourth graders can learn averagely about four multicultural songs each. Second, according to the results of classifying multicultural songs contained in the six types of music textbooks by regions, averagely, there are 2.3 Asian songs (29.17%), 3.1 European songs (41%), 0.83 African songs (9.08%), 1.67 American songs (13.17%), and 0.17 Oceanian songs (2.08%). Third, according to the results of examining music activities by songs, most of the contents about learning songs are centered around singing; thus, it will be needed to provide more diverse music activities such as instrument playing, music creating, and music appreciating. Fourth, according to the results of analyzing contextual elements, most of the textbooks present contents regarding different countries’ national flags, costumes, or native pronunciation briefly; however, it will be necessary to provide additional activities since they hardly provide any learning of detailed historic, social, and cultural contents related with the activities. Fifth, in terms of the elements of making it a part of life, only with the provision of multicultural songs in the textbooks, all the textbooks fully contribute to the formation of righteous values about diverse music cultures which is the learning objective in the area of making it a part of life through multicultural music education; however, there still lack more aggressive learning activities related with making it a part of life, so it will be needed to develop contents and teaching methods corresponding to it.
53