메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
아시아테플 Journal of Asia TEFL Journal of Asia TEFL 제13권 제2호
발행연도
2016.1
수록면
138 - 155 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This quasi-longitudinal study explored changes in motivation and attitudes of Korean high school English learners from 2002 to 2010. A total of 1,471 students completed the same questionnaire in 2002 (364 students), 2006 (673), and 2010 (434). Nine motivational factors were observed over the years: instrumental, extrinsic, intrinsic, cultural-exchange, heuristic, international posture, selfdevelopment, competitive, and amusement motivation. Among the factors, competitive motivation was increasingly influential in the students’ EFL learning, and demonstrated a significant, positive correlation in 2006 and 2010. On the other hand, despite the globalization of English, the role of international posture became less dominant for Korean high school students. The overall explanatory power of motivational/attitudinal factors for proficiency gradually decreased over the years. Based on the findings, it is suggested that English teachers help EFL learners reflect on their personal meanings of learning English instead of excessively focusing on competition with peers.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0