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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
원광대학교 법학연구소 원광법학 원광법학 제24권 제4호
발행연도
2008.1
수록면
135 - 166 (32page)

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Before the high trend of globalization, it was difficult or extremely restricted for plants and animals to move from one place where they have lived to other places strange to them and settle because there are many natural barriers such as oceans, mountains or wide range of deserts. Over 70% of the earth is covered by water. For centuries, sea has been used the way to transport materials such as food or manufactured goods. The growth of global trade has caused the result of increase of the number of ships to transport the goods from one country to another where each environmental circumstance of sea or ocean is different. Over 80% of all goods have been transported by ships and at the same time ballast water of about 4 to 5 billion tones per year is exhausted by the ships. In the past twenty years, the issues of marine pollution have been focused on the aftermath of large scale of accidents by oil tankers, particularly relating to oil spills. A representative instance is the Prestige accident. Further, increasing use of huge bulk ships to transport goods or raw materials has attracted concerns from the international environmentalist over the management of shipping, in order to mitigate disasters and develop new agreed order. In the 1980s a new important issue relating to the routine operation of ships became highlighted in the international environmental world. Ships take living aquatic organisms in ballast water and de-ballast those into the sea of loading port. As a result of that, any harmful plants or animals that can cause serious effect have been moved to other ecological systems. That is to say, shipping has caused a major impact on the balance of nature in the ports, seas and oceans by the carriage and discharge of unwanted and sometimes dangerous species of diseases, animals and plants in their ballast water. For example the green crab, the Asian basket clam and the mitten crab have had the greatest effect on the ocean environment in America. This was one of the reasons that ballast water issue became recognized as a serious threat to the ocean environment and human-beings. This issue was driven by mainly Australia, America and Norway. Although not only ballast water is the threat to the ocean environment, but fouled ship hulls, bait fish shipments, and deliberate introductions of species used for food in other parts of the world or originally acquired for aquarium use can cause the same result, ballast water issue becomes the main concern to be addressed by the international society. From the perspective of international environmental law, those issues are related to the precautionary principle, sovereignty and its limitation, preventive protection and biodiversity protection. On top of that, it is need to notice that without international co-operation to prevent adverse effect of ballast water and to develop new technology the problem cannot be solved. So, in this research the definition of ballast water, its necessity and the problems of it, and the issues which are related to environmental law principles will be discussed.

세계화는 사람들의 국제적 이동 뿐 아니라, 동․식물의 이동이라는 불가피한 결과를 초래한다. 또한, 국가 간 교역의 증가로 인해 선박에 의한 수송이 불가피하게 되었고, 공선박(空船舶)의 항행 안전을 위해 필요한 밸러스트수는 각 국의 고유한 해양생물들이 다른 나라의 해양 생태계에 전파하는 매개체가 되었다. 이주되는 해양생물들을 긴 항해를 이기고 다른 생태계에 오더라도 그 환경이 생존에 적합하지 않거나 이미 천적이 있다면 문제가 되지 않지만, 만약 그렇지 않다면 아주 심각한 결과를 초래한다는 것이 많은 연구들을 통해 증명되었다. 이를 방지하기 위한 국제기구 또는 개별 국가들의 노력이 꾸준히 전개되고 있는데, 이 논문은 이와 관련된 국제환경법적 논점들을 정리한다. 특히 사전배려의 원칙, 주권독립의 원칙, 예방의 원칙, 협동의 원칙 및 생물학적 종다양성 보호 등과 관련한 부분을 검토하며, 이런 원칙들이 구체적으로 어떻게 반영되고 있는지 살펴본다. 더불어, 국제적 차원에서 밸러스트수 문제를 어떻게 다루고 있는지 역사적 순서에 따라 또 실효성이 있는 기구들의 가이드라인 위주로 정리한다. 물론 이런 가이드라인이 법적 구속력을 가지고 있지 않다는 근본적 한계가 있지만, 한편 미국이나 호주 등 개별 국가들이 개별법을 제정하여 실효적으로 제한하고 있다는 점을 밝혀둔다. 끝으로 법적인 논점은 아니지만, 밸러스트수로 인한 문제를 해결하기 위한 기술적 노력들이 지속적으로 이루어지고 있으므로 이에 대한 간단한 서술과 함께, 결론에서 기술개발 및 선주․관련 국가․어업 관련자․환경론자들의 국제적인 협력을 통해 해결 방안을 찾아야 한다는 점, 이런 해결 방안의 바탕에는 국제환경법의 기본 원리가 존재함을 강조한다.

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