메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
이화여자대학교 교과교육연구소 교과교육학연구 교과교육학연구 제19권 제3호
발행연도
2015.1
수록면
669 - 690 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study explored how global citizenship as an overarching aim of social studies can be realized and meaningfully delivered to students in a high school social studies classroom. Using a case study of an exemplary social studies teacher, Julia, this study focused on her curricular meaning making and pedagogical decision making in ways to promote global citizenship in a 9th grade social studies classroom in the United States. The findings of this study demonstrate that Julia's curricular decisions and pedagogical practices largely advocated the world justice and governance and cosmopolitan notions of global citizenship and emphasized a cooperative nature and dialogic understanding of the world. Specific pedagogical approaches Julia used are as follows: (1) global history and culture as interpretation and analysis, (2) from local to global, (3) cultural diversity, tolerance, and respect, (4) stay tuned for current events, and (5) visual texts. Artifacts such as in-class activity, primary sources, student work sample, and homework/assignment guidelines are presented as examples of her actual teaching practices. This study based upon a real-world classroom observation and interview data, seeks to provide practical implications for global citizenship education in Korea and to contribute to the generation of more classroom-based empirical studies that would move the field forward.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0