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This case study was a trial to identify whether the 4 behavioral modes consisting the Fun-Evolving Model (Ko, 2002) is empirically valid as a criteria for market segmentation of a regional tourism market. The Fun-Evolving Model, as a theoretical frame to explain the evolutionary changing process of leisure behavioral styles, has an assumption that fun-seeking behavior in a leisure activity would be changed from ‘seeing’ mode to ‘having’, ‘doing’, and finally ‘being’ one, sequentially or step by step according to experiential accumulation to the leisure activity. This study was to apply the 4 fun-seeking behavioral modes for segmenting a tourist market into subgroups. Data were collected from 652 residents of Daegu and Gyeongbuk provinces, and analyzed into descriptive statistic, frequency analysis, multiple response analysis, factor analysis, cluster analysis, and chai square analysis using SPSS 23.0 statistics program. By applying the 4 behavioral modes of the Fun- Evolving Model, the data has shown the results that the sample should be into all 5 subgroups(i.e., low involvement, seeing, having, doing, and being group) significantly and differentially characterized on demographical description, itinerary types, and using behaviors to travel services, and so on. The results inform the fact which the Fun-evolving Model is valid for explanation and understanding the tourists, and supply a significant anchoring point to prepare the marketing strategy for leisure and tourism.
본 연구는 관광시장을 세분화하기 위한 준거로서 재미진화모형이 제시하는 4가지 행동양식이 실제적으로 타당한지를 확인하기 위한 사례 연구이다. 원래 여가행동양식의 변화과정을 진화론적 관점에서 설명하기 위한 이론적 틀로 제안되었던 재미진화모형은 여가경험 속의 재미를 추구하는 행동양식이 경험의 누적 수준에 따라 보기, 가지기, 하기 및 되기 등 4단계에 걸쳐 순차적으로 변화할 것이라고 본다. 여기서는 재미추구행동양식에 따라 잠재여행자 시장을 세분화하고자 시도하였다. 대구·경북에 거주하는 652명으로부터 설문을 받아 통계패키지 SPSS 23.0을 활용하여 기술통계 및 빈도분석, 다중응답분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, 교차분석을 실시했다. 분석결과 재미진화모형의 4단계 행동양식을 기준으로 관광시장을 5종류로 의미있게 구분할 수 있었으며(각각 저관여 집단, 보기 집단, 가지기 집단, 하기 집단, 되기 집단), 4가지 행동양식이 실제적으로 타당한 기준이 된다는 사실을 확인하였다. 추가적으로 재미추구행동양식에 근거한 5가지 세분 집단의 인구통계학적 특성 및 여행참여유형, 여행이용행태 빈도의 차이를 도출하였다. 이러한 결과는 여행현상을 설명하는 데 있어서 재미진화모형이 타당하다는 증거로서, 재미진화모형에 근거하여 마케팅전략을 세울 수 있는 방향을 제시하고 있다.
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