이 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 중등 사회 교과서 속에서 다문화 관련 내용이 어떠한 양상과 맥락으로 기술되어 있는지 그 실태를 분석하고 향후 개선 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2018년에 보급된 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 <사회>, 고등학교 <통합사회>, 고등학교 <사회․문화> 교과서 총 14권을 분석하였다. 사회과 교육과정에서 다문화 관련 내용을 다룰 때 사회 변동의 인식틀을 주로 활용한다는 점을 착안하여, 기본적으로는 그 틀에 따르면서 교육적 측면도 고려하는 방식으로 분석틀을 설정하였다. 이에 따라 다문화 사회의 정의, 다문화적 변화의 배경과 요인, 다문화적 변화의 긍정적/부정적 측면, 다문화적 변화에 대한 대응, 다문화 관련 내용 기술의 적절성 등을 준거로 활용하여 각 교과서의 내용과 서술 방식을 기술, 분류하고 연관성을 파악한 후 그에 대한 해석과 평가를 실시하였다. 분석 결과 다음과 같은 사항을 발견하였다. 첫째, ‘다양한 문화적 배경을 가진 집단이 함께 사는 사회’라는 다문화 사회의 정의 속에 중립적인 의미와 규범적인 의미가 두루 담겨 있었는데 이 중 일부는 다문화 사회의 현실적 특성과 상충되는 측면이 있었다. 둘째, 다문화 사회의 배경으로는 세계화가, 한국 사회의 다문화적 변화 요인으로는 취업, 결혼, 유학, 탈북 등이 주로 제시되어 있는데 객관적 사실에 부합하지 않는 부분이 있었다. 셋째, 다문화 사회의 긍정적인 측면과 부정적인 측면이 모두 제시되어 있었는데 두 측면의 관계에 대한 기술은 미흡했고 전반적으로 추상적인 진술이 많이 나타났다. 넷째, 다문화 사회에 대한 대응 방안은 의식적 측면과 제도적 측면이 모두 제시되어 있는데 역시 추상적인 내용이 많은 편이었다. 다섯째, 일부 다문화 사회 구성원에 대한 부정적 고정관념을 형성할 소지가 있는 표현이 사용되었다. 향후 사회 교과서 개발을 위한 몇 가지 사항을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 사회 변동이나 문화 등과 같은 사회과학적 인식틀과 사회과교육적 처방이 적절한 균형을 유지해야 한다. 둘째, 다문화 관련 내용의 정합성을 더욱 높이는 방향으로 개발되어야 한다. 셋째, 다문화 사회의 긍정적 측면, 부정적 측면을 보다 역동적인 관계 속에서 묘사해야 한다. 넷째, 다문화 사회에 대한 대응 노력이 구체적으로 제시되어야 한다. 다섯째, 다문화 구성원에 대한 왜곡이나 편견이 발생하지 않도록 표현에 세심한 주의를 기울여야 한다.
This study aims to analyze how the topic of multicultural change is described in social studies textbooks developed according to the 2015 revised curriculum and to suggest improvements. For this purpose, 14 social studies textbooks are analyzed. The analysis criteria are such as the definition of multicultural society, the backgrounds and factors of multicultural change, the goods and bads of multicultural change, the correspondence to multicultural change, the appropriateness of description of multicultural change, which mainly come from the epistemological frame of social change in social studies curriculum. The analysis results are as follows: First, the definitions of multicultural society deliver both neutral and normative meanings, some of which do not reflex the reality of multicultural society. Second, globalization is the background of multicultural society, and foreign workers, international marriage immigrants, international students and North Korean defectors are the factors of multicultural change in Korea. Some of the details are inconsistent with the facts. Third, the social studies textbooks cover both the advantages and disadvantages of multicultural change, but the relation between the two is not described enough. Fourth, the improvement of both attitude and policies are emphasized to cope with multicultural change, but the description of it is abstract overall. Fifth, some words or expressions in the textbooks can arouse negative stereotypes on certain members in multicultural society. These are several suggestions for better social studies textbooks when it comes to the theme of multicultural change. First, epistemological frames of social science and normative countermeasures of social studies should keep balance with each other in textbooks. Second, content elements in social studies textbooks should be more coherent in describing the multicultural change. Third, it is necessary that the dynamic relation between the advantages and disadvantages should be included. Fourth, the efforts to cope with the multicultural change should be described more specifically. Fifth, more attention must be paid to avoid the expressions that can possibly bring about stereotypes on the multicultural members.