교사는 학교 안에서 학생들의 인격 형성에 있어 큰 영향력을 끼칠 수 있는 시간적 공간적 지위를 차지한다. 도덕과의 목표를 온전히 달성하기 위해서 무엇보다 교사의 역할이 중요하게 논의될 필요가 있다. 인간의 심리적 역동성을 지향하며 상담과 심리치료에 지대한 영향력을 끼친 아들러의 이론에 주목할 필요가 있다.
아들러는 인간의 의식이 지닌 힘, 자유의지, 선택을 중요하게 여긴다. 개인심리학은 인간이 환경을 주관적으로 파악하고 주관적 믿음에 따라 행동하며 창조적 힘을 가진 존재로 본다. 자아는 열등에 대한 보상과 완성을 이루고자 하는 성향을 지니고 있는 것으로 상정하며 사회적 관심을 강조한다. 아들러학파 단기치료기법(ABT)은 내담자의 인식을 새로운 방향으로 이끌어 줌으로써 생겨나는 동기의 수정을 포함한다.
한편, 최근의 뇌신경과학 연구 성과들은 아들러의 열등감으로 인한 정신병리 발생, 결정적 시기의 뇌의 기억과 정서의 변화 가능성, 상담활동에서 치료자의 내담자에 대한 공감 형성의 중요성 등에 의미 있는 과학적 해명을 내놓고 있다. 즉, 초기 사회경험의 뇌 구조의 변화 가능성, 스트레스로 인한 뇌의 코르티솔의 증가와 해마 및 전두엽 기능의 저하, 뇌신경 가소성, 거울 신경세포계의 활성화 등이다.
따라서 뇌신경과학과 아들러 단기치료를 기반으로 한 상담 프로그램 전략은 첫째, 학생들의 상황에 대한 진단 방법으로 심리학적 상담 방법과 뇌신경과학 측면에서의 진단 방법을 모두 사용할 수 있다. 둘째, 학생들의 상태진단에 있어 문제 상황이 물리적 뇌의 이상의 문제인가 또는 심리적 기능의 저하 문제인가에 대한 구분이 필요하다. 셋째, 공감, 사회관심, 공동체 의식, 내담자에 대한 심리적 지지 등이 중요한 핵심 개념으로 상담 활동에 자리 잡도록 해야 한다. 이를 기반으로 1) 사전 준비, 2)관계형성, 3)탐색, 4)자기이해 및 통찰, 5)재교육, 6)재정립, 7)면담정리의 상담프로그램 영역을 제안할 수 있다. 교사는 뇌신경과학과 아들러의 단기치료 기법을 활용한 상담프로그램을 여러 가지 상황을 고려하여 융통성 있게 적용하여 학생 상담심리치료에 적극 활용할 수 있을 것이다.
Teachers hold an important place to have an influence on developing students' character in a school. To achieve the goals for moral education soundly, there is, above all, a need to discuss the role of the teacher. We need to pay attention to Adler's theory to pursue the psychological dynamics of humans and have a considerable influence on counselling and psychotherapy.
Adler puts a premium on the power of human consciousness, free will, and choice. Individual psychology sees humans as beings to understand their environment subjectively, to act out of subjective belief, and to have creativity. It assumes that the self has a tendency to compensate for and perfect inferiority. It puts emphasis on social interest. Adlerian Brief Therapy(ABT) includes the modification of motives which is built by leading client's cognition to a new direction.
Meanwhile, the results of neuroscience proffer scientific explanations of the inferiority complex-based psychopathology of Adler, the potential for change of the brain's memory and emotion system in the critical period, the importance of forming the therapist's empathy for a client in counseling activites, and so on: the possibility of brain structural change by early social experience, the increase of cortisol in the brain and the hypofunction of frontal lobe and hippocampus induced stress, neuroplasticity, the activation of mirror neuron system, and others.
Thus, first, the strategy of the counseling psychotherapy program based on neuroscience and adlerian brief therapy (ABT) can use both psychological counseling and neuroscientific method. Second, it is necessary to distinguish between brain abnormalities or mental malfunction in diagnosis of students' condition. Third, empathy, social interest, community spirit, psychological support, and others should hold an important core concepts. Based on the strategy, it can be suggested as follows: 1) advance preparation, 2) relationship building, 3) exploration, 4) self-understanding and self-insight, 5) reeducation, 6) reestablishment, 7) finish. Teachers can take advantage of the counseling psychotherapy program based on neuroscience and adlerian brief therapy (ABT) flexibly for the counseling psychotherapy of students, considering various situations.