경상북도 경주시 토함산에 있는 불국사와 석굴암은 三國遺事 등에 의하면, 전세부모를 위해 석굴암을, 현세의 부모를 위해 불국사를 세울 것을 발원한 통일신라시대의 대상(중시) 김대성(700~774)에 의해 751년부터 20여년에 걸쳐 조영한 것이라고 여겨진다. 그러나 실제로는 김씨 왕실의 발원과 김대성의 감독에 의해 완성된 종합적인 국가사원이다. 즉, 삼국통일 및 당과의 전쟁을 종결하고, 국가의 안정으로 얻어진 8세기 중반 경에 삼국통일을 시도한 문무왕의 꿈에 나타나 국토방위를 언급한 탈해왕이 진좌하는 토함산, 그것도 산상용출수 위에 석굴암을, 그 산기슭에 불국사를 조영한 것이다.
감실의 보살상은 삼국통일 전쟁에 의해 더럽혀진 국토를 불국토로 만들고 싶다는 김씨 왕족의 발원을 구체화 한 것으로, 보살의 마음의 정화(心淨)와 불국토의 청정(土淨)이 다르지 않다는 것을 깨닫게 해준 維摩居士와 문수보살, 그리고 心淨과 土淨을 실천하는 팔대보살로 구성되어 있다. 維摩會의 표현은 중국이래, 재가불교, 특히 지배자들에게 사랑받아 온 것으로, 중국의 당에 의해 규범이 정해졌다. 팔대보살의 도상과 배치는 중기밀교의 善無畏계를 따르지만, 도상이 확립되는 전단계에 속하는 善無畏경궤를 이용했기 때문인지, 기존의 도상을 병용하고 있다. 그렇기 때문에 인도와 중국 등에서도 볼 수 없는 독자적 도상을 갖게 되었고, 그 전통은 고려시대의 아미타팔대보살도에도 이어진다.
즉 유마회에서의 문수보살(제⑤감실상)과 維摩居士(제⑥감실상)와, 밀교에 있어서 팔존의 유력한 보살의 집합체인 팔대보살(제②감실의 文殊菩薩, 제③감실의 彌勒菩薩, 제④감실의 除蓋障菩薩, 제⑦감실의 地藏菩薩, 제⑧감실의 觀音菩薩, 제⑨감실의 金剛手菩薩, 普賢菩薩과 虛空藏菩薩의 2상은 현존하지 않음)에 의해 감실은 구성되어 있다.
According to Samgukyusa and others, Bulkuksa and Seokulam located in Mt. Toham in Kyungju, Kyungsangbuk-do were built by Daesang (Jungsi) Kim Daeseong (700~774) in Unified Shilla. It is said that he built Seokulam for parents of his previous life and Bulguksa for his contemporary parents. It took more than 20 years from 751. However, it is actually a comprehensive national project commissioned by the royal family of Unified Shilla and completed under the supervision of Kim Daeseong. That is, they built them on Mt. Toham where King Talhae was enshrined such as Seokulam on Gushout water on the mountain and Bulguksa on the foot of a mountain when King Talhae mentioned national security in the dream of Kimg Munmu who unified three nations in the middle of 8th century when they finished unification of three nations, completed the war with Tangand secured national stability.
The image of bodhisattva in a tabernacle materializes the wish of the royal family who wanted to their land Buddha land, which was tainted because of war. It is composed of Grhapati Yuma who made us realize that purification of mind of bodhisattva (Shimjeong- 心淨)is not different from purification of Buddha Land (Tojeong- 土淨), the Bodhisattva of Wisdom and 8 great bodhisattva who practice Shimjeong (心淨)and Tojeong (土淨). The expression of Yumahoi has been beloved by Lay Buddhism especially by the ruling class and Tang established regulations. Although icons and distribution of 8 great bodhisattva follow rules of Seonmuoi (善無畏) of the middle of esoteric Buddhism, it also uses existing icons probably because it used Seonmuoi (善無畏) kyunggue which belongs to the previous stage when icons were established. Therefore, it comes to have original icons which we cannot see in India and China, and this tradition succeeds to the Painting of Amitabha Eight Great Bodhisattiva in Goyeo.
In other words, tabernacle is composed of the Bodhisattva of Wisdom (The fifth Stature) and Grhapati Yuma (The sixth Stature) in Yumahoi, and 8 great bodhisattva in Esoteric Buddhism (the Bodhisattva of Wisdom at the second tabernacle, Maitreya at the third tabernacle, jegaejang bodhisattva at the fourth tabernacle, Ksitigarbha Bodhisattva at the seventh tabernacle, the Buddhist Goddess of Mercy at the eighth tabernacle, Keumgangsu Bodhisattva at the ninth tabernacle, and two images of Samantabhadra and Akãśa-garbha-bodhisattva are not currently in existence).