메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제27권 제3호
발행연도
2016.1
수록면
117 - 147 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Jin-Suk Eom. 2016. A Study on Positive Politeness Strategies of Request Discourse by International Undergraduate Students. Journal of Korean Language Education 27-3: 117-147. The purpose of this paper is to investigate the enactment of positive politeness to perform request functions in Korean as second language (KSL) speakers, with focus on international undergraduate students (IUS), and their native language (L1). Furthermore, this paper aims at comparing their positive politeness strategies (PPS) with Korean native speakers (KNS). IUS’ PPS can be classified as follows: through their utterances in formal letters; using terms of address, promise, optimistic utterance and similarity with the addressee; and giving reasons and background information of the request. This paper shows that IUS’ L1 does not influence PPS usage. IUS use PPS intentionally to mitigate a threat to the receiver’s positive stance in order to accomplish the goal of a request, which is not a specific cultural aspect but a universal communicative strategy applied situationally. IUS’ usage of PPS is similar to KNS. This is explained in terms of IUS’ pragmatic competence, the ability to achieve pragmatic purpose using appropriate strategies as well as KNS. However, when using the wish (blessing) strategy of optimistic utterance and the request strategy of giving reason and background information, IUS focus on form schema rather than content while KNS focus on content in detail to maintain the receiver’s positive stance. (Yeungnam University)

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0