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Joseonbulgyoyushinron is the product of modern Korean religious culture. It is a major text that critically examines Manhae"s recognition of other religions. Manhae attempted to serve as a subjective religious figure by accepting Western modern civilization and establishing a new identity for Buddhism as a traditional religion in changing times. Manhae felt a strong sense of crisis due to the existence of other religions, especially Christianity and Japanese Buddhism, which appeared as icons of modern civilization and showed great power that threatened the Buddhist world. He urged the Buddhist world to avoid falling into isolation or becoming confused, and to instead seek to conduct modern reforms of Buddhism. Manhae pursued modern Western rationality, rationalism, and advanced technological civilization, but he employed Buddhist ideology such as dependent origination and the middle way. As such, Manhae"s ideas have a dynamic hybridity. At the time of Korea"s entry into a society of religious pluralism after its opening, intellectuals from all walks of life responded to religions in various ways. That is, varying perspectives of religion as civilization-symbolic, deistic, people enlightening, and anti-religious were adopted. Manhae actively embraced the modernity of Japanese Buddhism as a civilization-symbolic religion, while accepting the function of unifying as a religious concept of enlightening people. In ideological terms, however, Buddhism, which is both a modern and reasonable truth from the standpoint of deistic religious concepts with both philosophical principles and religious beliefs, was regarded as a superior religion. Manhae maintained a multiple-level religious concept that actively embraced civilizationsymbolic religious concepts such as Christian organization, evangelism, modernized education and medical systems, and emphasized the excellence of Buddhism within the field of deistic religions. As such, Manhae"s Joseonbulgyoyushinron presents religious discourse and reformation that seeks to harmoniously realize the religious concepts of deism, civilization-symbolism, and civilized peoples among modern “religious concepts.”
『조선불교유신론』은 근대 한국종교문화의 산물로서 만해의 타종교 인식을 비판적으로 살펴 볼 수 있는 주요한 텍스트이다. 만해는 격변하는 시대 상황 속에 서구근대 문명의 수용과 전통종교로서 불교의 정체성을 새롭게 정립하여 주체적인 종교인으로서 역사의 현장에 서고자 하였다. 만해는 당시 근대문명의 아이콘으로 등장한 타종교 특히, 기독교와 일본불교가 강력한 세력을 과시하며 불교계를 위협하자, 이들 존재에 강한 위기의식을 느꼈다. 그는 자폐적 고립 상태에 빠져 혼미한 상황을 면치 못하는 불교계의 각성을 촉구하며, 불교의 근대적 개혁을 모색하였다. 만해는 근대 서양의 합리성과 이성주의 및 발전된 기술문명을 지향하였지만, 그 사상적 바탕은 연기와 중도 등 불이적 불교사상을 이념적 근거로 삼고 있다. 이처럼 만해의 사상은 역동적 혼종성(hybridity)을 띠고 있다. 개항 이후 본격적인 종교다원사회로 진입하게 된 당시, 각계 지식인들은 종교에 대해 다양한 반응 양상을 보였다. 즉 문명기호적, 이신론적, 인민교화적, 반종교적 종교개념이 그것이다. 만해는 문명기호적 종교로서 일본불교의 근대성을 적극 수용하는가 하면, 인민교화적 종교개념으로서 민중의 계도와 통합 원리로서 종교의 기능도 받아들였다. 하지만 사상적인 면에서는 이신론적 종교개념의 입장에서 근대적이고 합리적인 진리로서, 철학적 원리와 종교적 신앙이라는 양 측면을 모두 구비한 불교를 무엇보다 우수한 종교로 평가하였다. 즉 불교를 진화하는 미래 문명세계에 가장 적합한 종교라고 보았다. 이를 위해 기존의 미신적이고, 비불교적인 요소들은 모두 청산하고자 하였다. 만해는 기독교의 조직과 전도 방식 및 근대화된 교육, 의료 체계 등의 문명기호적 종교개념을 적극 수용하고, 종교성(religiosity)에 있어서는 이신론적 종교개념에서 불교의 탁월성을 강조하는 중층적인 종교개념을 견지하고 있었다. 이처럼 『조선불교유신론』은 타종교를 인식하며 근대적 ‘종교개념’ 가운데, 반종교적 개념을 제외한 이신론적, 문명기호적, 인민교화적인 종교개념을 조화롭게 구현하고자 한 만해의 종교 담론서이자 개혁서라 할 수 있다.
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